У 2024 році український ринок пального продовжує демонструвати стійкість і вдосконалюватися після радикальних змін, спричинених відмовою від російських і білоруських постачань. Про це в ефірі Media Center Ukraine повідомив директор «Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.
З його слів, минулий рік став переломним у систематизації імпортних каналів та зміцненні співпраці з надійними міжнародними партнерами.
Зокрема минулого року, за даними «А-95», кількість країн-постачальників скоротилася в середньому до 15 із 20-25 у попередні роки. Серед основних експортерів пального до України - Польща, Румунія, Греція, США і Німеччина.
«З'явився новий гравець - Німеччина, яка постачає якісний автомобільний бензин. Це результат зниження споживання бензину в Європі та перенаправлення експортних потоків», - підкреслив Куюн.
Кількість імпортерів за цей час скоротилася на 30% - з 485 у 2022 році до 336 у 2024-му. Це, зі слів експерта, свідчить про завершення періоду ажіотажу та перехід до раціональнішої роботи.
«Якщо 2022 року ринок буквально вигрібав усе, що міг знайти, то у 2024 році імпортери вже обирали надійних партнерів і вигідніші умови», - зазначив Куюн.
У 2024 році спостерігалася стабільність імпорту бензину (1,244 млн тонн) та зростання імпорту дизельного пального на 7,5% (до 6,6 млн тонн). Водночас імпорт скрапленого газу знизився на 7,2% (до 900 тис. тонн).
Ці тенденції пов'язані із зростанням вантажних перевезень та зменшенням споживання пального фізичними особами. Сергій Куюн зазначив, що на це вплинула триваюча міграція, а також залучення великої кількості активних водіїв до військової служби.
Він також вважає, що розвиток логістики і транспортної інфраструктури України створює умови для подальшої оптимізації імпорту та зниження залежності від дорогих і логістично складних маршрутів, що дозволяє Україні зміцнювати свою енергетичну незалежність навіть у складних умовах війни.
«Ми довели, що можемо дивувати світ. Ніхто в Європі і світі не вірив, що така велика країна може оперативно змінити систему постачання. Але ми це зробили за 3-4 місяці, з літа 2022 року ніякого дефіциту на колонках немає. Ринок працював і буде працювати стабільно і надалі», - підсумував Сергій Куюн.