За останні кілька днів у деяких мережах АЗС спостерігається локальна відсутність бензинів, проте щоб говорити про дефіцит цього пального немає жодних підстав, повідомив на своїй сторінці у Facebook директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.
«У грудні в Україну надходять рекордні обсяги імпорту й бензину, і ДП, які відчутно вищі від «гарячих» літніх місяців. Якщо без подробиць, то тижневі постачання бензину у грудні на 30%, а дизелю - на 25% вищі, ніж у попередні чотири місяці», - пише експерт.
Він зазначив, що ажіотажу немає, а половина працюючих станцій стоять порожніми в очікуванні покупців.
«Отже, немає й системної проблеми. Йдеться про локальні обставини й факапи», - зазначив він.
До таких локальних проблем Сергій Куюн відніс відсутність пального на станціях «Укрнафти» і «БРСМ-Нафти», які сумарно оперують майже 750 АЗС – більш ніж 15% від загальної кількості.
«Тому не дивно, що на декілька годин зникає бензин й у деяких популярних мережах», - каже експерт.
Він пояснив, що після раптової «націоналізації» «Укрнафта» на початку листопада залишилась без постачальника пального - групи «Приват». Додатково, з його слів, тиснули на ринок і мережі «Привату», купуючи більше, ніж зазвичай, продукту на внутрішньому ринку.
«БРСМ». Оце справжня несподіванка. Навіть збірна Швейцарії у чвертьфіналі ЧС пропустила голів менше. Я спостерігаю за однією з їхніх станцій у Київській області, там бензину немає вже тиждень, три дні не було дизпального», - розповідає Сергій Куюн.
«Нагадаю, весь обсяг бензину «БРСМ» виробляє на своїх нафтобазах і міні-НПЗ - це навіть можна прочитати в документах у них на станціях (якщо уважно читати), у будь-якому разі паспортів на заводське пальне ви там не знайдете», - пише він.
На його погляд, судячи з того, що альтернативне пальне (так званий спиртовмісний бензин) на «БРСМ» є, то прямогон з біоетанолом є. Але з цих компонентів не зробиш нормального А-95, треба додавати заводський продукт.
«Здається, хтось просто проґавив постачання. Хвиля несподіваного попиту після обстрілу 23 листопада вимила продукт з мережі, а купити новий виявилось проблематично. Представник мережі в коментарі ЗМІ скаржиться на високі ціни в Європі», - зазначає він.
Насправді, зі слів Сергія Куюна, наприкінці «стресонули» всі мережі. З одного боку, черги з охочих долити 5 літрів до повного й генератори, з іншого - паралізований через очікування ембарго європейський ринок і знеструмлена митниця, а зараз ще й погода.
«Але хтось має диверсифіковані й нерідко дорогі контракти, дбаючи про клієнтів і країну, а хтось намагається працювати день у день, щоб раптово не переплатити кілька доларів. Але цього разу не прокотило. Буває. У будь-якому разі постачання зараз дуже високі, тому передумов для бентеги немає. Щоправда, ціна на зовнішньому ринку за тиждень додала $100/т, але це дрібниці порівняно з повноцінним забезпеченням», - підсумував він.