Електроенергія подорожчала. Чи вплине це на сегмент електромобілів?

Електроенергія подорожчала. Чи вплине це на сегмент електромобілів?

14 червня 2024
8

Більшість українських власників електромобілів заряджають їх вдома (або біля будинку, в гаражі тощо), й значно рідше користуються зарядними станціями з загальним доступом - переважно при дальніх поїздках, перебуванні в іншому місті чи за термінової потреби швидко зарядити батарею автомобіля.

Наразі немає абсолютно точної статистики щодо того, яка частина власників електромобілів заряджає їх виключно вдома, а скільки не мають власної точки підключення, яку можна було використати для поповнення запасу ходу машини. Однак з опитувань покупців, проведених раніше, відомо, що наявність можливості саме домашнього (нічного) заряджання було вирішальним фактором щодо купівлі електромобіля для понад 90% опитаних.

Отже, побутовий тариф важливий, бо саме від домашніх розеток більшість заряджає свої автомобілі. І його підвищення, вочевидь, вплине на ціну умовних 100 кілометрів пробігу. Але для того, аби зрозуміти наскільки все зміниться, слід перейти до розрахунків. Вони й покажуть, чи електроенергія по 4 з копійками гривні за кіловат-годину здатна загальмувати ринок електромобілів.

Для прикладу візьмемо (навмисно не зачіпаючи конкретну марку та модель, бо через це лише зародиться дискусія про те скільки й у кого кіловат витрачається на сотню пробігу) умовний легковик С-класу, який споживає у міському циклі 17 кВт.год на кожні 100 км пробігу. Це цілком реальне середнє значення для електромобіля. Також врахуємо 10% втрат на ККД зарядного пристрою та обслуговування батареї під час заряджання (охолодження, робота керуючої автоматики тощо). Отже, врешті маємо 18,7 кВт.год які треба «закачати» у батарею для подолання 100 кілометрів.

За попереднім тарифом це обходилося у майже 50 гривень. За новим - 80 грн (округлено). Якщо використовується двозонний лічильник електроенергії і заряджання відбувається у пільговий період (нічний), тоді кожна сума стає удвічі меншою.

Далі, для більшої наочності та кращого розуміння масштабу фактора економії при експлуатації електромобіля, порівняємо ціну його заряджання на платних швидкісних чарджерах (при 15 грн/кВт.год) та додамо витрати подібного автомобіля з двигуном внутрішнього згорання, який споживає 10 л бензину ціною 55 грн/л на 100 км у міському циклі, або 12 літрів скрапленої пропан-бутанової суміші по 27 грн/л.

Отже, навіть після підвищення тарифу на електроенергію для побутових споживачів (і навіть без урахування «нічного» тарифу) 80 грн/100 км залишаються найменшою витратою з усіх доступних варіантів для нашого умовно-середньостатистичного невеликого сімейного автомобіля, який експлуатується переважно в місті. А при використанні двозонного лічильника і заряджанні вночі витрати на 100 км складають суму, рівну ціні одного стакана «американо». Тому зміна тарифу на електроенергію не матиме істотного впливу на ринок електромобілів, оскільки цей вид енергії й досі залишається найдоступнішим у порівнянні з усіма іншими.

Однак для повноти картини варто врахувати ще один фактор - доступність цього ресурсу. Адже зараз у багатьох містах електроенергія подається за графіками, а це вже ускладнює експлуатацію електромобіля, робить чимало публічних ЕЗС недоступними на багато годин. І якраз цей чинник (а не ціна за кВт.год) може стати таким, що стримує розвиток сегмента електромобілів на українському ринку.

Обговорення новини

Потрібна авторизація

Вхід | Реєстрація
Igorjanchik  

А що це скаже товариш NoMercy? Він там в одній гілці зі мною сперечається на рахунок економічності електричок і ставив під сумнів мої розрахунки, тож тобі вже порахував Інститут. Тільки всмоктуй інфу неспішно, щоб засвоїлася і більше не неси нісенітницю.

+7-1ВІДПОВІСТИ  
avtoman  

В жінки Кіа Ріо 1.6 бензин в середньому на 100 км 6.8 літ/100 км 6.8літ х 55 грн/літ = 330 грн на 100 км, в мене Пежо 2.0 дизель середній розхід 7.2 літ/100 км 7.2 х 50 грн = 360 грн заправка на заправці Авіас, а я беру оптом по 45 грн/літ Дніпропетроліум 45 грн х 7.2 літ/100 км =324 грн. НЕ ПОЙМУ ЗВІДКИ 550 ГРН В ІНСТИТУТА ТАКІ ЦИФРИ.

+1ВІДПОВІСТИ  
Igorjanchik  

avtoman, Інститут у розрахунках використав середню витрату бензину 10л на 100км. Це цілком реальна цифра, оскільки витрата бензину залежить від умов експлуатації авто (місто, траса, змішаний цикл), дорожнього трафіку, манери водіння, природних умов, об'єму двигуна, відстані окремої поїздки. Вважаю, що навіть на Кіа Ріо 1.6 бензин у мегаполісі, при коротких поїздках на маленькі відстані, можна отримати витрату 10л./100км. Але заради справедливості, хочу зазначити, що при розрахунку, правильніше було б використовувати усереднену витрату для бензинових двигунів - 8л. на 100 км. Це не найнижчий показник як у наведених Вами випадках, але ж Інститут у порівнянні використовував для електрокарів теж не найнижчий показник витрати електроенергії на 100км. Є електрички, які витрачають 15 кВт*год на 100км.
Так само те, що Ви берете бензин за ціною 45грн/л. це окремий випадок, наприклад, на сході України продають бенз взагалі за ціною 60 грн./л.

+5-2ВІДПОВІСТИ  
avtoman  

Igorjanchik, Ніколи Кіа Ріо не витрачала 10 літ на 100 км це не Шевроле Сільвірадо.

ВІДПОВІСТИ  
Показати ще 1
avtoman  

Я зі сходу України до Донецька від мене 90 км я беру не бензин а дизель по 45 грн.

ВІДПОВІСТИ  
avtoman  

І бензину по 60 в нас немає взяти місто Покровськ ціна на 95 макс 55 грн/літ.

ВІДПОВІСТИ  
Igorjanchik  

avtoman, Донецька обл., м.Костянтинівка, заправка ОККО, бензин А-95 євро, ціна - 60 грн./л.

+4ВІДПОВІСТИ  

Потрібна авторизація

Вхід | Реєстрація