Вийшов черговий звіт Всесвітньої організації автомобільного транспорту IRU, в якому йдеться про дефіцит водіїв вантажівок у Європі. Більша частина транспортних компаній не можуть розширити свій бізнес через брак водіїв.
За підсумками досліджень IRU 2023 року, в якому було опитано понад 1000 європейських операторів автомобільних перевезень вантажів, брак водіїв вантажівок загальмував розвиток бізнесу. Наслідки дефіциту вилилися у зниження продуктивності для майже 50% компаній і падіння доходу для 39%.
У Євросоюзі, Норвегії та Великобританії разом бракує понад 233 000 водіїв вантажівок. За прогнозами, до 2028 року ця кількість перевищить 745 000 через відставку водіїв, якщо не буде вжито значних заходів.
Кадровий склад європейської спільноти професійних водіїв вантажівок старіє, маючи нині середній вік 47 років. Третина професійних керманичів старше 55 років і, як очікується, вийде на пенсію у найближчі десять років, тоді як менше ніж 5% мають вік до 25 років.
З метою подолання кризових наслідків понад 70% європейських компаній вживають заходів для утримання та залучення нових водіїв. Здебільшого акцент понад половини операторів робиться на стимулюванні праці водіїв через винагороди за ефективність і підвищення зарплати. Тепер у Європі в середньому загальна зарплата водія вантажівки на 55% вища за національну мінімальну заробітну плату, а в Нідерландах цей показник досягає 133%.
З-поміж інших заходів, які впроваджують оператори, стали інвестиції в кращі транспортні засоби (44%), покриття витрат на доступ до професії (35%) і надання можливостей підвищення кваліфікації (25%).
Висока вартість отримання посвідчення водія вантажівки та професійної кваліфікації в Європі, яка в середньому в 3,7 раза перевищує середньомісячну мінімальну заробітну плату, є суттєвою перешкодою для залучення людей до цієї професії, особливо молоді.
Директор IRU з адвокації в ЄС Ралука Маріан наголосила, що останній звіт IRU про нестачу водіїв вантажівок у Європі чітко демонструє, що нестача водіїв завдає шкоди компаніям, що займаються автоперевезеннями, і, відповідно, торгівлі ЄС.
«Що стосується бар'єрів, то, наприклад, «розрив між школою та колесом» слід усунути, дозволивши 17-річним хлопцям та дівчатам набувати водійського досвіду разом із тренером-водієм, а визнання водійських прав і кваліфікації третіх країн має бути гармонізовано на рівні ЄС. Умови відпочинку водіїв також мають бути покращені, у тому числі шляхом будівництва більш безпечних та надійних паркінгів», - зазначає Ралука Маріан.
Ситуацію могло б виправити активніше залучення до професії жінок. Лише 4% європейських водіїв вантажівок - жінки. Найбільше жінок-водіїв вантажівок мають Німеччина (7,2%), Румунія (6,1%) та Франція (4,5%).
Тут слід зважити на створення безпечних умов праці та доступу до добре обладнаних зон відпочинку й для жінок. Це також має стати ключовим фактором для залучення більшої кількості жінок до цієї професії.
У звіті також детально описуються економічні та демографічні тенденції, що спричинили дефіцит, бар'єри для входу, включаючи законодавчі перешкоди, виклики, що обмежують привабливість професії, а також рішення, які впровадили у відповідь уряди та асоціації та компанії дорожнього транспорту.