Mazda зробила важливий крок у напрямку «відродження» роторного двигуна, що тривалий час залишався символом інженерної сміливості японського бренду. Вперше за понад десятиліття компанія не просто згадує про цю технологію з ностальгією, а заявляє про реальні технічні досягнення, які дозволяють говорити про можливе серійне повернення роторного агрегата в ролі основного силового елементу. І найважливіше - цього разу мова йде про повноцінне відповідність сучасним екологічним стандартам, серед яких американський LEV IV і європейський «Euro-7», тобто найбільш жорсткі норми на сьогоднішній день.
В інтерв'ю виданню Road & Track, президент компанії Масахіро Моро підтвердив, що двосекційна роторна установка, над якою працюють інженери Mazda, демонструє суттєвий прогрес у вирішенні саме тієї проблеми, яка у 2012 році поставила хрест на серійному виробництві роторних автомобілів - а саме високий рівень викидів і неспроможність відповідати зростаючим вимогам екології. Тоді компанії довелося зняти з виробництва легендарну Mazda RX-8, яка стала останнім серійним авто з двигуном Wankel. Тепер же Mazda, за словами Моро, близька до того, щоб заново переписати історію цього унікального типу моторів.
Варто нагадати, що роторні двигуни, або двигуни Ванкеля, працюють за принципом обертання трикутного ротора у спеціальній камері згоряння замість звичних циліндрів і поршнів. Така схема дозволяє досягати високої потужності при дуже компактних розмірах, що ідеально підходить для спортивних автомобілів. Водночас, історично слабкими сторонами цього типу ДВЗ були високе споживання пального, масла, швидкий знос ущільнень і, головне, викиди, які не вкладалися в екологічні рамки навіть середини 2010-х років.
На сьогодні компанія вже використовує роторний двигун у якості генератора в гібридній моделі Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, де мотор не обертає колеса напряму, а слугує розширювачем запасу ходу. Але це рішення, хоча й технічно витончене, не повертає ротору його спортивного духу. Саме тому в Mazda активно тестують нову версію роторного агрегата для повноцінного застосування в автомобілях із динамічними характеристиками. І хоча прямо не названа модель, для якої готується силова установка, очевидно, що мова йде про майбутню серійну інтерпретацію концепт-кара Iconic SP, який компанія презентувала нещодавно, і який викликав значне пожвавлення серед фанатів марки.
Модель Iconic SP отримала схвальні відгуки не лише за свою естетику, що перегукується з силуетами RX-серії, а й за анонсовану силову схему: двосекційний роторний двигун, який працює як силовий агрегат у складі гібридної установки. За неофіційною інформацією, сумарна потужність такого комплексу може перевищити 370 кінських сил, при цьому вага залишиться нижчою, ніж у звичайного автомобіля з ДВЗ аналогічної потужності.
Цікавим моментом у заяві Масахіро Моро стало і зауваження, що навіть у разі серійного запуску автомобіль не отримає механічної коробки передач. Це означає певне зрушення у філософії Mazda, яка довгі роки залишалась прихильницею класичної трансмісії в спортивних моделях. Її місце посяде сучасна швидкісна автоматична або роботизована коробка, яка краще відповідає вимогам гібридної архітектури та забезпечує вищу ефективність, зокрема й з погляду шкідливих викидів.
Проте всі технічні успіхи можуть не реалізуватись у серійний продукт без економічного підґрунтя. Моро прямо зазначив, що остаточне рішення про старт виробництва буде ухвалене лише за наявності підтвердженого ринкового інтересу. Інакше кажучи, Mazda, хоч і перебуває на порозі технологічного прориву, не готова інвестувати у виведення моделі без впевненості в її комерційному успіху.
Станом на зараз жодні конкретні терміни запуску серійної моделі з роторним двигуном не називаються. Але факт публічного обговорення цього питання на найвищому рівні, а також активна присутність компанії з концептом Iconic SP на виставках, свідчить про те, що ротор повертається - і не як данина минулому, а як частина інноваційного майбутнього бренду Mazda.