Генеральна прокурорка штату Нью-Йорк Летиція Джеймс у понеділок, 22 грудня, оголосила про досягнення масштабної угоди з Mercedes-Benz на суму 149,6 мільйона доларів. Таким чином у США фактично завершено багаторічне розслідування щодо використання в дизельних автомобілях німецького концерну програмного забезпечення, яке дозволяло приховувати реальний рівень шкідливих викидів під час екологічних перевірок.
Слідчі дійшли висновку, що програмні «обхідні алгоритми» були встановлені майже на 40 тисячах дизельних автомобілів Mercedes, проданих на американському ринку. Під час офіційних тестів такі системи штучно занижували рівень викидів, створюючи ілюзію відповідності екологічним нормам. У реальних дорожніх умовах ці ж автомобілі викидали в атмосферу у 30-40 разів більше оксидів азоту, ніж дозволяє законодавство США. За даними прокуратури, це означало не лише порушення екологічних вимог, а й введення споживачів в оману, оскільки дизельні моделі активно рекламувалися як «чисті» та «екологічні».
В рамках домовленостей із 48 штатами США, округом Колумбія та Пуерто-Рико Mercedes-Benz погодився виплатити загалом 149,6 мільйона доларів. Із цієї суми 120 мільйонів доларів компанія перерахує штатам одразу, тоді як решта коштів пов'язана з виконанням технічних зобов'язань. Кожен власник або орендар автомобіля, який підпадає під програму, зможе отримати компенсацію у розмірі 2000 доларів за умови проведення обов'язкового ремонту системи контролю викидів. Окрім цього, для всіх 39 565 ідентифікованих транспортних засобів передбачене безкоштовне оновлення програмного забезпечення та розширена гарантія, яка має покрити ризики, пов'язані з внесеними технічними змінами.
У Mercedes-Benz заявили, що ця угода фактично ставить крапку в американській частині «дизельного» скандалу, а всі необхідні кошти на врегулювання питання були зарезервовані заздалегідь. Водночас компанія наголосила, що співпрацювала зі слідством, але формально продовжує не визнавати юридичної відповідальності за висунуті обвинувачення. Представники штатів, зі свого боку, підкреслили, що розслідування довело порушення як екологічного законодавства, так і норм захисту прав споживачів.
Попри завершення справи у США, для Mercedes-Benz ця історія ще не остаточно вичерпана. Концерн залишається стороною масових судових процесів у Великій Британії та низці європейських країн, де дизельні автомобілі також стали предметом колективних позовів. У цих справах Mercedes фігурує поряд з іншими великими автовиробниками, зокрема Ford, Nissan і Renault.
За оцінками американських регуляторів, із 2020 року Mercedes-Benz уже витратив понад 2,2 мільярда доларів на врегулювання наслідків «дизельгейту» у США, включно зі штрафами, компенсаціями автовласникам і технічними доопрацюваннями. Нинішня угода стала одним із найбільших етапів у цій історії та ще раз нагадала, що екологічні порушення, замасковані програмними рішеннями, мають довгострокові фінансові й репутаційні наслідки навіть для найбільших гравців світового автопрому.