Приховані ризики електромобільної революції

Приховані ризики електромобільної революції

05 травня 2023
21

Експерти неодноразово висвітлювали теми позитивного впливу електромобілізації на довкілля. Перша думка дійсно позитивна, чисте повітря на вулицях без машин з ДВЗ - що може бути екологічніше? Якщо ж глибше зануритись в ланцюжок повного циклу - від видобутку корисних копалин, до утилізації електромобіля - картина вже вимальовується не така вже й радісна. А які ще є ризики від стрімкого переходу до електромобільності?

Кожного року противники електромобілів публікують величезні доклади, де приводять багато аргументів проти. AUTO-Consulting проаналізував один з таких докладів американської агенції EPA і публікуємо деякі пункти з нього.

Батареї потребують рідкісних металів

Акумулятори для електромобілів використовують багато літію, найлегшого металу і найлегшого твердого елемента за нормальних умов. Чилі виробляє найбільшу кількість літію (8 800 тонн на рік), серед інших великих виробників - Аргентина і Китай, а Болівія має найбільші у світі відомі запаси. Інші метали, що використовуються в електромобілях, включають мідь, кобальт, алюміній, нікель й іноді марганець, а також провідний неметалевий графіт.

За даними Amnesty International, порушення прав людини та дитяча праця використовуються для видобутку матеріалів, які мають вирішальне значення для виробництва акумуляторів для електромобілів - кобальту. Генеральний секретар Amnesty вважає, що ніщо, включно з екологічно чистим довкіллям, не повинно вирішуватися за рахунок прав людини. Інша проблема полягає в тому, що шахтарям дуже мало платять - до 1 долара на день для всієї молодшої групи працівників.

Багаті поклади кобальту є в таких країнах, як Демократична Республіка Конго, де він лежить на поверхні і його збирають шахтарі, серед яких жінки та діти. Кобальт токсичний для людини, і більшість цих шахтарів працюють майже без засобів захисту. Оскільки більше половини світового кобальту походить з півдня ДРК, близько 20% надходить з цих кустарних шахт.

Для виробництва акумуляторів для електромобілів потрібно до 60% від 125 000 тонн кобальту, які щорічно видобувають у світі.

Дослідження стверджують, що до кінця 2030 року близько 11 мільйонів тонн відпрацьованих літій-іонних акумуляторів будуть викинуті на смітник.

Як повідомляється, існує лише кілька систем, які можуть забезпечити повторне використання та переробку цих батарей. Без достатньої кількості систем зростаюче використання електромобілів може стати загрозою, а не безпечним підходом.

Виробництво електромобілів створює більше викидів

Щоб отримати реальне уявлення про те, скільки парникових газів виділяється під час виробництва електромобіля, потрібно подивитися на те, як отримують і виготовляють його компоненти. Сировину для виробництва автомобіля потрібно видобувати і цей процес видобутку створює багато парникових газів. Потім сировина повинна бути очищена, перш ніж її можна буде використовувати, що знову ж таки призводить до викидів парникових газів.

Потім ще більше парникових газів виділяється в процесі виробництва. Звісно, це стосується і виробництва бензинових чи дизельних автомобілів. Насправді, беручи до уваги весь виробничий процес, при виробництві бензинового або дизельного автомобіля виділяється від 7 до 10 тонн CO2.

При виробництві електромобіля виділяється приблизно стільки ж CO2, але до цього слід додати виробництво батареї. За підрахунками, на кожну 1 кіловат-годину ємності акумулятора виділяється 150 кг CO2. Щоб електромобіль мав пристойний запас ходу (скажімо, 400 кілометрів) між заряджаннями, йому потрібна батарея ємністю щонайменше 60 кВт-год. Це означає, що під час виробництва електромобіля буде викинуто ще 9 тонн CO2, тобто загалом 16-19 тонн CO2. Отже, на етапі виробництва електромобіль видається гіршим для довкілля, ніж автомобіль на викопному паливі.

Навіть за умови декарбонізації транспорту, дослідження показують, що пройдуть роки, можливо, навіть десятиліття, перш ніж перехід на електромобілі матиме радикальний вплив на навколишнє середовище.

Щоб суттєво вплинути на глобальне потепління, автовиробники повинні виготовити і продати близько 100 мільйонів електромобілів до 2030 року.

Вони настільки ж зелені, наскільки і їхні джерела живлення

Вплив електромобіля на навколишнє середовище може значно збільшуватися або зменшуватися залежно від того, як виробляється електроенергія, що заряджає його батарею. Вугільна електростанція викидає 800-850 грамів CO2 на кВт-год (за останніми оцінками, цей показник може бути нижчим - 650 г на кВт-год), тоді як чистіша газова електростанція викидає 350-400 г CO2 на кВт-год. При використанні відновлюваних джерел енергії, таких як сонячні панелі або вітрогенератори, викидається близько 36 г CO2 на кВт-год, враховуючи викиди, що утворюються в процесі їх виробництва. Отже, якщо автомобіль заряджається за допомогою відновлюваної енергії, його негативний вплив на навколишнє середовище набагато нижчий, ніж якщо він заряджається за допомогою електроенергії з вугільної електростанції.

Батареї можуть загорітися або вибухнути

Батареї, на яких побудовані електромобілі, не безпечніші за двигуни внутрішнього згоряння. Автомобілі, що працюють на газі, вважаються небезпечними через ймовірність вибуху баллону під час аварії. Вага, швидкість та імпульс автомобіля з ДВЗ також є факторами, що становлять загрозу безпеці.

З іншого боку, електромобілі, які живляться від літій-іонних батарей, можуть бути не менш небезпечними через історію загоряння та вибухів літієвих батарей.

У США щороку в автокатастрофах гине понад 300 000 людей. Ось чому багато автовиробників процвітають, роблячи транспортні засоби безпечнішими.

Літій-іонні акумулятори вже присутні в мобільних телефонах і ноутбуках. Існує безліч задокументованих випадків вибуху батареї ноутбука або телефону, що змушує замислитися: якщо маленька літій-іонна батарея може вибухнути, то що станеться з величезними батареями в електромобілях?

Тільки новий Tesla Roadster має 7 000 літій-іонних батарей під капотом. Однак, щоб запобігти збоям у роботі цих батарей, Tesla та багато інших автовиробників додають деякі застережні пристрої, такі як детектори зіткнень, які сигналізують запобіжникам і ланцюгам, щоб роз'єднати з'єднання батареї, коли їм стає відомо, що батарея електромобіля зазнає будь-яких пошкоджень.

Але несправний датчик або детектор все ще може загрожувати життю пасажира під час аварії. Існує ще багато вдосконалень, які треба внести в електромобілі, щоб зробити їх безпечнішими, ніж традиційні автомобілі.

Галузь ще не підготувалася до обсягів викинутих батарейок, які будуть накопичені до 2030 року. Специфічні відходи стають проблемою через зростання продажів електромобілів у світі та обмеженість ресурсів для переробки акумуляторів у галузі. Згідно зі звітом EPA (Environmental Protection Agency, Агентство з охорони навколишнього середовища), у 2019 році 68, а у 2020 році 65 пожеж на звалищах були спричинені відходами літій-іонних акумуляторів.

На спеціально створеному ресурсі tesla-fire.com задокументовані всі відомі випадки загоряння автомобілів Tesla. Наразі таких випадків 182, вони спричинили 53 смертельних випадки.

Небезпеки зарядних станцій

У ситуації, коли в електромобілі виникає коротке замикання, існує небезпека для водія та пасажирів, які перебувають у транспортному засобі. Це пов'язано з тим, що напруга в акумуляторах автомобіля є постійним струмом, а не змінним струмом.

У Toyota Prius струм батареї становить 200 вольт, а у Ford Escape - 300 вольт. Якщо в системі виникне несправність або станеться інцидент, коли водій доторкнеться до кабелів акумулятора, це закінчиться погано (м'яко кажучи).

Напруга постійного струму є більш небезпечною, ніж напруга змінного струму, оскільки найнижча напруга становить близько 55 вольт, що за багатьох умов може бути смертельним.

Але батареї всередині електромобіля - не єдина особливість, яка може спричинити стрибки напруги.

Зарядні станції також становлять потенційний ризик для водіїв, оскільки вони пропонують різноманітну напругу від 110 до 550 вольт. Хоча ці станції оснащені заходами безпеки, такими як переривник ланцюга, розташований під землею, несправність може призвести до серйозних наслідків.

Ці пристрої захисного відключення призначені для відключення потоку електроенергії при раптовому стрибку напруги, але, за даними Комісії з безпеки споживчих товарів США, виявилося, що ці пристрої часто не працюють на зарядних станціях у різних частинах країни.

Саме тому зарядні станції також можуть стати причиною нещасних випадків.

Раніше інвестори очікували, що по всій країні буде 1,5 мільйона зарядних станцій. Але, за даними Міністерства енергетики США, наразі існує лише 20 000 зарядних станцій з 68 000 роз'ємами. Що все ще є великою загрозою, якщо більшість станцій не мають працюючих GFCI.

Звіт Товариства автомобільних інженерів закликав виробників встановлювати вимикач для відключення акумулятора в разі аварії, щоб він не становив загрози для рятувальників, які прибувають на місце події.

Джерело: AUTO-Consulting

Обговорення новини

Потрібна авторизація

Вхід | Реєстрація
NISOLEK  

На Amnesty International можна забити цвях, а навіть якщо брати їх до уваги, то ділити все на 2. В них багато суб'єктивізму і мрій.

+4-1ВІДПОВІСТИ  
No Mercy  

NISOLEK, до чого тут Амнесті? Це зовсім інші дослідження. І у багатьох організаціях схожі данні з цього приводу. Електромобілі, це тупиковий шлях.

+4-5ВІДПОВІСТИ  
Vladym  

Так а що робити?

ВІДПОВІСТИ  
No Mercy  

Vladym, їздити на ДВЗ, як і раніше їздили.

+3-4ВІДПОВІСТИ  
No Mercy  

Це не приховані ризики, а очевидні речі.

+3-3ВІДПОВІСТИ  
Віктор Кондоловський  

Основна перевага електромобілів не в екології, а в диверсифікації джерел енергії. Для авто з двз потрібна нафта, а електрика може бути вироблена і нафтопродуктами, і на атомних електростанціях і з відновлювальних джерел. Екологія - гарна обгортка в якій можна продати зручне рішення, не більше. Хоча теоретично, якщо відмовитись від викопного палива для вироблення електроенергії і мати достатній рівень технологій для переробки батарей - можна буде і про екологію задуматись

+6ВІДПОВІСТИ  
Psyx666  

А чому під час підрахунку витрат СО2, не враховується цикл видобутку нафти? Всі ці родовища, нафтопрмисли, НПЗ цілими днями коптять факелами в небо. На трубопроводах постійно стаються пориви і витоки нафти. В моря і океани кожно року виливають тисячі тонн нафти.

+6-2ВІДПОВІСТИ  
No Mercy  

Psyx666, а електрика в розетках з повітря береться?

+2-4ВІДПОВІСТИ  
Константин Макаренко  

Херня повна !
Вся ця аналітика, "притягнута за вуха", комусь просто була потрібна...
Брудні політикани...
Закінчується вся ця хрень, не починаючись.
ККД двигуна вн.згор. 35-45%(це, для високотехнологічних. нових), ККД електрички, не менше 90%. Цим все сказане...
Усі субчики, що сидять на вуглецевому бізнесі, будуть хапатись "за соломинку".
І не тільки, вони готові вбивати(!) Це не припущення, це оцінка всього що відбувається сьогодні. Напжаль, мало хто про це замислюється. Більшість вважає що такі розмови це блюзнірство і спроба привернути увагу до своєї персони. Алеж ні. Час розсудить.
Гололвне, щоби після не жалкувати, бо буде пізно..

+4-4ВІДПОВІСТИ  
Воот  

Константин Макаренко, Врахуйте втрати при генерації, подвійному трансформуванні, в лініях електропередач, при заряді і розряді батареї, набагато більшу вагу електромобіля і в кінцевому підрахунку ККД електромобіля буде десь такий же, а якщо врахувати велику частку виробництва електроенергії тепловими електростанціями, то й меншим.

+4-1ВІДПОВІСТИ  
wandered  

Будь яке технічне рішення має як переваги так і недоліки. Цієї аксіоми вчать в кожному пристойному технічному ВИШі. Вважати, що електромобіль має значні переваги над авто з ДВЗ, принаймні, безглуздо. Як на мене, елктрички в нинішньому вигляді - це пошук нафтонезалежності навмання, методом «тика». За рахунок споживачів. І щоб споживачів (і грошей) було достатньо, ідею загорнули в пафосну обгортку, начебто екологічності. Мій досвід підказує мені, що цей пафос на кшталт солодкої оболонки гіркої пігулки. Треба ж якось заробляти.
На сьогодні, в теперішньому вигляді елктрички - це тимчасове і незграбне рішення. Як касетні магнітофони, дискети, CD диски, радянська влада.
Які переваги електрички? Швидкісна характеристика електродвигуна? Подібну має двигун зовнішнього згоряння (паровик), у якого робоче тіло - вода (куди екологічніше), а паливом може слугувати будь яке вуглеводневе паливо. Екологічність, особливо виробництва акумуляторів, під великим сумнівом. Недоліки: висока початкова ціна, надлишкова вага, обмежений запас ходу, утилізація акумуляторів і ще багато чого.
Існує достобіса альтернативних рішень. Наприклад ДВЗ з металокераміки, або заміна нафти спиртом, воднем чи синтетичним паливом, або двигуни зовнішнього згоряння, і так далі.
Та й спецтехніка на акумуляторах далеко не поїде.
Але виробники батарейок поки що на коні.

+2-1ВІДПОВІСТИ  
No Mercy  

wandered, повністю згоден.

+1-3ВІДПОВІСТИ  
Константин Макаренко  

wandered, Слушно !!! Тепер питання ЧИСТОЇ генерації. Насправді, проблеми генерації не існує. Є проблема збереження виробленої електричної енергії (!)
Одна із версій збереження, це ресурс автомобільних батарей.. Такий проект зараз впроваджують у декількох штатах(не пам'ятаю у яких саме).
Тобто, батареї авто які не у русі, можуть бути підключенідо мережі і заряджатися у період активної генерації. Коли генерація падає, авто які підключені до мережі і мають достатній заряд, можуть віддавати енергію назад у мережу..
Білінгова частина цього проекту майже готова. Думаю за рік-два, ми вже побачимо результати..
Взагалі це дуже цікаво...

ВІДПОВІСТИ  
Показати ще 5
wandered  

Знаю наступну хронологію розробок автотранспорту (все є в інтернеті):
- пружинний автомобіль Леонардо да Вінчі - 15-16 сторіччя;
- парова іграшка китайського імператора - 17 ст.;
- паровий візок Кюньо - кінець 18 ст.;
- 1881 р. - електромобіль Труве (раніше за ДВЗ)
- 1885р. з'являється ДВЗ Даймлера;
- 1886 р. Бенц патентує автомобіль з бензиновим ДВЗ;
На початку 20 сторіччя половина авто США були паровиками, а в Нью-Йорку працювало до 70 000 електротаксі.
Але далі ДВЗ переміг і затьмарив всі інші енергетичні установки для автомобілів, досягнувши досконалості на межі 20-21 ст. Далі повстали екологічні обмеження.
Зараз відбувається спроба ренесансу електромобілів.
На мою думку, електромобілі, в поєднанні з електронними системами керування, більш досконалі ніж авто з ДВЗ. Як би не батарейки. Дорогі, важкі і брудні. Мабуть з часом більш-менш впораються з ціною і вагою, а от екологічні проблеми навряд чи зникнуть. До речі - яка країна найбільше контролює видобуток літію і хто зараз найбільший виробник акумуляторів? Залежність від диктатури - це нормально?

А от уявимо таку картину. Всюди паливні заводи. Всі побітові органічні залишки, гичка з полів, тирса, водорості і ще багато-багато чого збирається і перероблюється на паливо. Відходи виробництва вивозяться як добриво на поля де вирощуються рослини які поглинають СО2 від згоряння палива і так по кругу. Ніякої монополії, залежності і все екологічно.

Чому людство не йде цим шляхом?

+2ВІДПОВІСТИ  
Константин Макаренко  

wandered, Думаю соціум має шлях розщвитку для якого теж справедливим є "ряд Фібоначчі", - тобто, кожне наступне покоління робить висновки на підставі досвіду двох попередніх поколінь. Тож, еволюція потребує часу і певної послідовності кроків..

ВІДПОВІСТИ  
Константин Макаренко  

wandered, Доречі, думаю що відродження електромобілів відбувається саме завдяки сучасним аккумуляторам енергії(електричної у данному випадку..). Це і є наступний крок. Ніхто і не заперечує про поступовий розвиток і подальшу еволюцію. І не тільки у автомобілебудуванні..

ВІДПОВІСТИ  

Потрібна авторизація

Вхід | Реєстрація