Скраплений газ російського походження залишається на українському ринку, куди він потрапляє у складі суміші з газом неросійського виробництва. Зокрема, така суміш надходить із Польщі, Литви й Латвії. Про це пише у своєму пості в соцмережі Facebook керівник GT Group Владислав Колодяжний.
Він наводить статистику, згідно з якою у квітні-червні великі обсяги скрапленого газу з росії було відвантажено на станції «Мамоново» (Калінінградська область) й «брузги» (Білорусь, кордон із Польщею), а також на низку станцій Литви й Латвії, куди зазвичай російський газ не надходив. Звідти російський ресурс спрямовують на польські термінали, де він проходить змішування з газом європейського, американського або іншого неросійського походження і переспрясовується в Україну.
За рахунок того, що російський газ набагато дешевший, ніж морські партії, що надходять у польські порти, суміш вдається помітно здешевити.
«Можна нескінченно заплющувати очі на відсутність сертифікату походження або вважати, що суміші, в яких присутня частина європейського продукту, перестають бути російськими, або сировина, потрапляючи на заводи рф, що переробляється на заводах РФ, відвантажується у вагонах рф, що продається компаніями з бенефіціарами РФ, не стає від цього російською», - каже він.
На думку Колодяжного, постачання російського продукту наразі можливе через відсутність обов'язкового пред'явлення сертифікату його походження при проведенні митних процедур.
«Достатньо пред'явити паспорт якості або щось, що його нагадує, яке нібито доводить неросійське походження. А наявність сертифікату походження позначається на необхідності платити 3-хвідсоткове мито. Не більше того», - зазначив він.
Розв'язати проблему різниці між ціною російського і європейського скрапленого газу, на його погляд, можливо за рахунок збільшення цього спеціального мита на російський продукт або продукт невідомого походження до 15-20%, яке діє в Україні з серпня 2019 року.
За даними Консалтингової групи «А-95», частка імпорту скрапленого газу в Україну з Польщі за травень-липень склала 86 тис. т, або 44% усього імпорту.