В Україні триває зростання роздрібних цін на пальне, минулого тижня окремі мережі були змушені додати до 2,2 грн/л. Про це свідчать дані моніторингу роздрібного ринку Консалтингової групи «А-95».
У центрі уваги перебуває найбільша мережа в країні, що належить «Привату» («Авіас», ANP та інші). У ній усі види пального за минулий тиждень додали 2 грн/л, зокрема бензин марки А-95 здорожчав до 53 грн/л, ДП - до 55 грн/л. Таким чином у вартості бензину економ-мережа зрівнялась із преміальними мережами. Характерно, що навіть під час весняної кризи «Приват» торгував бензином дешевше за преміальні бренди.
На думку аналітиків «А-95», такий крок «Привату» зумовлено нестачею запасів, тож він націлений на зменшення реалізації до збільшення постачань.
Аналогічні проблеми притаманні мережі «Укрнафти», яка до націоналізації компанії була неформальною частиною мережі «Привату». Останній також забезпечував її пальним.
«Ми бачимо, що то на одній, то на іншій станції зникають окремі марки, десь підвозять, десь - ні», - ділиться спостереженнями один із маркетологів конкуруючої мережі.
За даними учасників ринку, «Укрнафта», як і «Приват», намагалась збити продажі й підвищити ціни мінімум на 1 грн/л, але з невідомих причин поки що відмовилась від цього кроку.
Наразі дві найпотужніші мережі шукають вільні обсяги на внутрішньому й зовнішньому ринках, здійснюючи неабиякий тиск на гуртові ціни.
Серед рекордсменів здорожчання - на 2-2,2 грн/л - станції Mango, «Автотранс» і Neftek.
У мережах «БРСМ», Chipo, BVS, «Авантаж 7», AMIC та інших пальне здорожчало на 0,3-1,4 грн/л (див. табл.).
Заначимо, ціни на пальне почали зростати ще минулого тижня. Таким чином, з 18 листопада по 4 грудня середня вартість бензинів А-95 зросла на 1,1 грн/л, до 50,73 грн/л, ціна на ДП - на 0,91 грн/л, до 54,48 грн/л.
Зростання роздрібних цін, на думку директора Консалтингової групи «А-95» Сергія Куюна, спричинене кількома обставинами, головна з яких - ракетні атаки й як наслідок активне використання генераторів, що є потужними споживачами пального. Зі слів експерта, ринок не очікував цього й не тримав відповідних запасів, а оперативність постачання нових партій наштовхнулась на затримки у митному оформлені пального, що також було спричинено браком світла на митних постах.
Крім того, має місце проблема нестачі вільних ресурсів на ринку Європи, що також ускладнилось погодними умовами й затримкою танкерів у Чорному морі.
«Використання генераторів самими АЗС є доволі серйозним чинником збільшення собівартості реалізації пального, який складає в середньому 1 грн/л», - додає експерт.