Депутати Європарламенту у листопаді поточного року схвалили запропоновані Єврокомісією рівні викидів шкідливих речовин для легкових автомобілів, а також запропонували додатковий поділ допустимих викидів на три категорії для легких комерційних транспортних засобів на основі їхньої ваги - повідомляє Польський Інститут досліджень авторинку SAMAR. Крім цього була озвучена пропозиція щодо суворіших обмежень на викиди відпрацьованих газів, виміряні в лабораторних і реальних умовах для автобусів і вантажівок. Європейський парламент також хоче узгодити методологію ЄС з розрахунку та обмеження викидів частинок від гальм і показників стирання шин до міжнародних стандартів, які зараз розробляє Європейська економічна комісія ООН.
Європарламент: вдалося знайти баланс
Депутат Європарламенту Олександр Вондра прокоментував останні рішення європейських урядовців: «Нам вдалося знайти баланс між екологічними цілями та життєво важливими інтересами виробників. Було б контрпродуктивно впроваджувати екологічну політику, яка шкодить як європейській промисловості, так і громадянам. Завдяки нашому компромісу ми служимо інтересам усіх залучених сторін і уникаємо крайніх позицій».
Нагадаємо, що дискусії щодо формату найновішого екостандарту Євро-7 тривають досить давно, а головна причина кількаразового перенесення дати введення цих вимог - нереалістичність та економічна недоцільність їх введення на думку автовиробників. Саме тому досі тривають дискусії щодо пом'якшення новітніх вимог до рівня, який би зберіг економічну доцільність виробництва, не призвів би до надмірного ускладнення силових установок автомобілів й не потяг би істотного зростання цін на них.
ACEA - більш реалістичний підхід
Ось що сказали з приводу продовження переговорів й прийняття певних проміжних рішень в ACEA - Європейській асоціації автовиробників: «слід визнати, що депутати Європарламенту проголосували за більш реалістичний підхід до стандарту Євро-7 порівняно з тим, що пропонувала Єврокомісія минулого року. Запровадження стандарту Євро-7 все ще має високу ціну, до того ж у доволі критичний момент трансформації галузі. Річ у тім, що стандарт Євро-7 є значною інвестицією для виробників транспортних засобів на додаток до їхніх величезних зусиль з декарбонізації», - сказала Сігрід де Фріз, генеральний директор ACEA. - «Це також відбувається в надзвичайно складному геополітичному та економічному контексті, який характеризується стрімким зростанням цін на енергоносії, дефіцитом ланцюга постачання, інфляційним тиском і ослабленням споживчого попиту. Європі потрібен пропорційний стандарт Євро-7, який збалансує екологічні проблеми та промислову конкурентоспроможність», підкреслила вона.
CLEPA - вартість впровадження більше не проблема
Представники Європейської асоціації автомобільних запчастин CLEPA також зазначають, що парламент прийняв більш реалістичний підхід до стандарту Євро-7.
«Ми б вітали угоду, яка б орієнтувалася на позицію парламенту щодо обмежень та умов тестування. Крім того, буде дуже важливо принаймні покращити графік впровадження разом із переглядом Директиви щодо якості повітря, переговори щодо якої ведуться паралельно. Загалом, пропозиція Європейської Комісії, з деякими застереженнями, стимулюватиме подальші інновації, спираючись на передові технології транспортних засобів, які вже доступні на ринку ЄС. Враховуючи поточний напрямок, у якому рухається цей регламент, очікувана вартість його впровадження більше не може розглядатися як проблема» - сказав Бенджамін Крігер, генеральний секретар CLEPA.
SDCM - компромісом ніхто не буде задоволений, але це буде хороший компроміс
Томаш Бенбен, президент Асоціації дистриб'юторів і виробників автомобільних запчастин SDCM зазначив, що стандарт Євро-7 має залишатися реалістичним щодо того, що є технологічно досяжним.
«Занадто високий стандарт унеможливить задовольнити очікування Брюсселя в стислий термін з цілою низкою наслідків. Запропонований регламент, безумовно, вплине на автомобільну промисловість у всьому ЄС, і ми говоримо не лише про виробників транспортних засобів та виробників оригінального обладнання, які постачають свою продукцію, а й про постачальників на вторинний ринок. У нас уже є позиції всіх зацікавлених сторін: суворої ЄК і більш м'якої Ради та Парламенту. Під час тристоронніх переговорів буде досягнуто компромісу, яким, напевно, ніхто не буде повністю задоволений - і це, мабуть, ознака хорошого компромісу», - додає він.
Євро-7 - про всіх, не лише для ДВЗ
Поки тривають переговори й дискусії щодо Євро-7, відомо, що окрім зменшення допусків на вміст шкідливих речовин у відпрацьованих газах (як це відбувалося з усіма попередніми версіями «Євро»), буде розширено діапазон вимог для випробувань автотранспорту, з максимальним наближенням їх до реальних (а не лабораторних) умов експлуатації. Також нові норми мають врегулювати допустимі викиди твердих частинок з гальмівних механізмів та мікропластику з шин. Торкнеться стандарт й акумуляторів для автотранспорту, щодо їхнього мінімального ресурсу. Тобто, фактично вперше екологічні норми зачеплять й електротранспорт. Загалом пропонується збільшити удвічі (відносно Євро-6) ресурс, протягом якого транспортний засіб має відповідати вимогам без значних відхилень - до 200 тис. км пробігу або до 10 років експлуатації, що наступить раніше.
Україна та Євро-7
Щодо українського авторинку, зараз для першої реєстрації вантажівок, автобусів та нових легковиків потрібно, аби вони відповідали стандарту не нижче Євро-5. Для легкових авто з пробігом достатньо Євро-2. Наступна зміна цих вимог передбачена у законодавстві на 1 січня 2025 року, коли для тих ТЗ, які зараз підпадають під мінімальну вимогу Євро-5, буде запроваджено екостандарт Євро-6.
Поки щодо Євро-7 лише тривають дискусії, в українське законодавство ці вимоги бути включені не могли. Однак так чи інакше, після їхнього запровадження в Європейському Союзі, вони торкнуться й нашого ринку - спершу нових автомобілів, крім виробників, які погодяться випускати окремі партії машин з «старим» стандартом, проте як показує практика, таких обмаль. А згодом це зачепить і вторинний ринок. Наскільки врешті нові норми вплинуть на ціни на автомобілі можна буде прогнозувати згодом, коли відбудуться усі погодження, будуть оприлюднені фінальні тексти усіх документів, й автовиробники зроблять свої заяви з цього питання. Хоч вже зрозуміло, що будь-яке ускладнення конструкції завжди призводило лише до її подорожчання, чого, ймовірно, слід очікувати й від нового Євро-7.