Протягом першої половини вересня попит на імпортне дизпальне в Україні збільшився, але, як влучно зазначив один із трейдерів, «видатних успіхів у продажах не видно». На західних напрямках постачань обсяги премій не змінилися порівняно з початком місяця, тоді як на півдні деякі компанії скоригували цінові пропозиції.
У другій половині вересня премії на автомобільні партії дизпального, що постачається зі східних терміналів Польщі, не змінилися й становлять +$55-80/т до північно-європейських котирувань. Польські компанії пропонують продукт переважно німецького й американського виробництва.
Нагадаємо, в серпні в морські порти Польщі прибув рекордний обсяг дизпального зі Штатів. Сьогодні для польських незалежних компаній експорт залишається єдиним ефективним каналом збуту нафтопродуктів, оскільки на внутрішньому ринку гуртові й роздрібні ціни перебувають на неадекватно низькому рівні.
«Збиток від імпорту наразі становить більше $200/т. Таке відчуття, що Orlen хоче прибрати конкурентів з ринку», - коментує ситуацію з продажами на внутрішньому ринку польський трейдер.
З балтійського напрямку постачають переважно дизпальне Orlen Lietuva, яке продається за +$45-65/т. Наступного тижня литовський виробник підняв ціни на дизпальне лише на €2/т. На жовтень на Мажейкяйському НПЗ заплановано двотижневий ремонт, але очікується, що це не вплине на постачання, оскільки компанія сформувала запаси дизелю.
З Латвії компанії пропонують автомобільні партії американського дизпального з премією $45 до котирування ICE Gasoil. У першій половині вересня в Ригу прибув черговий танкер, який було відвантажено з Marathon Garyville Refinery.
На болгарських терміналах у Русе автомобільні партії дизпального продаються з націнками $70-80/т до середземноморських котирувань FOB. Учасники ринку кажуть, що болгарські постачальники пропонують переважно грецький продукт. У Констанці індійське, італійське й саудівське дизпальне продається на $55-60/т дорожче від цін на дизель на умовах CIF Med.
На дунайських терміналах автомобільні партії дизпального з урахуваннями вартості перевалки пропонуються з преміями +$105-120/т до котирувань CIF. З молдавського Джурджулешти компанії продають саудівське, азербайджанське й туркменське паливо.
В середині тижня у молдавських постачальників з'явилося індійське дизпальне. За даними enkorr, 18 вересня в Констанці розвантажився танкер Jade Blossom, який доставив 47 тис. тонн дизпального з Jamnagar Refinery, частину обсягів було продано в Молдову.
На інших терміналах Дунаю пропонується переважно грецьке й саудівське дизпальне. Компанії, які працюють на півдні, зазначають покращення продажів.
«Порівняно з початком місяця попит зріс, аграрії до нас зараз частіше звертаються», - каже морський трейдер.
«Проливи на АЗС пішли вгору, на південних шляхах стало більше зерновозів», - зазначає власник мережі Prime Дмитро Льоушкін.
Утім, опитані компанії сходяться на думці, що різкого збільшення продажів не відбулося. Учасники ринку вважають, що жвавий попит на пальне серед аграріїв збережеться приблизно до середини жовтня за умов гарної погоди.
Ключовим чинником нестабільності й можливих нових сценаріїв залишаються російські обстріли, які продовжують руйнувати інфраструктуру нафтопродуктозабезпечення.