Попри гучні обіцянки Ілона Маска та багаторічну репутацію Tesla як новатора в галузі електромобільності, оновлений кросовер Tesla Model Y 2026 модельного року, представлений у США в січні, наразі не виправдовує очікувань компанії. Модифікація Launch Series, яка раніше асоціювалася з підвищеним попитом і миттєвими продажами, нині залишилася незатребуваною: десятки новеньких електрокарів, оснащених повним пакетом опцій, продовжують припадати пилом на складах по всій території США.
За останніми даними, у розпорядженні дилерів залишаються щонайменше 117 одиниць Tesla Model Y у версії Launch Series. Попри те, що ці електромобілі вже готові до негайної доставки, черг на придбання немає. Tesla, своєю чергою, продовжує додавати нові екземпляри на свій офіційний сайт для замовлення, що свідчить про системну проблему із реалізацією. Вартість кожного автомобіля стартує з позначки $59 990, однак за рахунок федеральної субсидії у розмірі $7500, американський покупець може розраховувати на зниження ціни до $52 490. Водночас, навіть така корекція не стимулює попит, що є тривожним сигналом для бренду, який раніше формував моду на електрокари у світі.
Партії Model Y Launch Series розміщено на складах у кількох ключових для ринку регіонах - зокрема у Коннектикуті, Массачусетсі, Нью-Йорку, Род-Айленді, Нью-Джерсі та Вашингтоні. Варто відзначити, що мова йде не про базову комплектацію, а про повноприводні електрокросовери з двомоторною силовою установкою, які вражають своїми технічними показниками: запас ходу становить до 526 км на одному заряді з 19-дюймовими колесами та до 488 км - з 20-дюймовими. За допомогою функції Acceleration Boost електрокар здатен розігнатися до 97 км/год за 4,1 секунди, а максимальна швидкість сягатиме 201 км/год. Та навіть ці параметри, які ще донедавна вражали потенційних клієнтів, нині не є вирішальними в умовах високої конкуренції.
Ситуацію з Model Y можна розглядати як частину глибшої кризи в Tesla, яка дедалі виразніше проявляється в останні місяці. У першому кварталі 2025 року компанія реалізувала в США 128 тисяч автомобілів - це на 8,6% менше, ніж за аналогічний період 2024 року. Водночас ринок електромобілів загалом демонструє зростання приблизно на 10%, що свідчить про втрату Tesla лідерських позицій навіть у власному секторі. Ще гіршою виглядає ситуація в Європі, де на тлі посиленої політичної активності Ілона Маска та агресивного просування китайських брендів компанія зазнала двозначного падіння продажів. За підсумками кварталу Tesla зафіксувала зниження чистого прибутку на рекордні 71%, що ще раз підкреслює масштаби фінансових проблем.
Фактично, нова Model Y Launch Series, замість того щоб стати іміджевим флагманом і комерційним хітом, наочним чином демонструє, як стратегічні прорахунки, перенасичення ринку, зміна споживчих настроїв і загострення глобальної конкуренції можуть вивести навіть технологічного гіганта на зону турбулентності. Якщо ситуація не зміниться найближчим часом, Tesla ризикує втратити не лише темпи зростання, а й довіру інвесторів і прихильників, які раніше сприймали бренд як символ прогресу та технологічної революції.