Як повідомив Заступник Міністра внутрішніх справ України Богдан Драп'ятій, в Україні пройшов круглий стіл «Законодавче врегулювання питань встановлення плати за надання адміністративних послуг та впорядкування механізмів визначення розмірів адміністративних зборів», в рамках якого були прийняті рішення стосовно подальшої вартості адміністративних послуг, зокрема в Сервісних центрах МВС щодо реєстрації/перереєстрації транспортних засобів.
Детальніше зупинимось на проблематиці вартості адмінпослуг, які надає Головний сервісний центр МВС України. Так, на сьогодні вартість:
- видачі посвідчення водія становить 26 грн;
- реєстраціі?/перереєстраціі? транспортних засобів - 200 грн;
- прии?няття теоретичного, практичного іспитів - 13 грн за кожну послугу.
Такі ціни на адміністративні послуги є швидше символічними, і часто банківська комісія за оплату перевищує вартість власне послуги. Перегляд вартості не проводився починаючи з 2008 року.
Сервісні центри МВС надають загалом 25 видів послуг для фізичних і юридичних осіб. На сьогодні функціонують 148 сервісних центрів. У період правового режиму воєнного стану сукупно надано більш як 3 900 000 послуг.
Станом на сьогодні 100% коштів адміністративного збору, сервісні центри МВС спрямовують у місцевий бюджет. Якщо брати відносно мирний час, то 2021 року до місцевого бюджету територіальних громад в Украі?ні було перераховано близько 437 млн грн, натомість отримано як субвенції від місцевих бюджетів лише 7 млн грн.
У період повномасштабної війни росії проти України за 2022 рік від системи сервісних центрів МВС перераховано до місцевих бюджетів близько 360 млн грн, а отримано субвенцій 9 млн грн. Дисбаланс очевидний.
Безперечно, система сервісних центрів МВС, як і ЦНАП чи інший орган, який надає державні послуги, не повинен бути комерційною організацією, але все ж ми маємо бути зацікавленими в наданні належної якості адміністративних послуг, а для цього інституція має бути фінансово спроможна, і мати достатньо коштів у бюджеті. Крім того, мають бути ресурси на стале підтримання якості та на розвиток, а не лише поточні витрати на утримання.
Водночас ми маємо пам'ятати, що Україна є соціальною державою, а отже, доступ до державних послуг повинні мати всі категорії громадян незалежно від соціального та майнового стану. На наш погляд, ми маємо ще раз здійснити ретельну ревізію пільгових категорій: хто належатиме до пільгових категорій, якими будуть критерії його оцінювання тощо.
Тобто наше завдання - утворити певний баланс вартості й доступності державних послуг, який здатен забезпечити перманентний процес покращення якості їх надання, водночас утверджувати принцип соціальної, але не соціалістичної держави.
З огляду на зазначене, погодилися з позицією стосовно доцільності перегляду вартості адміністративних послуг для встановлення розумного рівня та пропорційності видатків на утримання і розвиток системи сервісних центрів МВС.
- Пропонується здійснити справедливий перерозподіл коштів, отриманих від адміністративного збору (70% - місцевий бюджет; 30% - спеціальний фонд ГСЦ МВС), що забезпечить справедливий фінансовий баланс і посилить спроможність сервісних центрів МВС для розвитку, а отже, доходи місцевих бюджетів пропорційно зростатимуть. З цією метою парламентарі зареєстрували у Верховній Раді України проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо плати за послуги у сфері державної реєстрації транспортних засобів та допуску до керування транспортними засобами» реєст. №8193.
- У контексті реалізації векторів запропонованої Президентом Української доктрини розвитку, зокрема в частині політики ветеранів - питання працевлаштування в умовах російсько-української війни, особливо осіб з інвалідністю, маємо здійснити перегляд рівня заробітних плат. Робота ветеранів в органах державної влади й місцевого самоврядування - це честь для держави, а відповідно, наш обов'язок - створити гідні умови роботи й оплати праці.
До участі в роботі заходу долучилися народні депутати України, представники державних орагнів, вітчизняних і міжнародних організацій, інституцій, органів місцевого самоврядування та їх провідних асоціацій, громадського середовища.