У Китаї загострюється ситуація навколо внутрішнього ринку електромобілів, і влада країни вперше відкрито висловила занепокоєння наслідками затяжної цінової війни між виробниками. Міністерство промисловості та інформаційних технологій КНР спільно з Державним комітетом з розвитку та реформ провело закрите засідання з ключовими гравцями автопрому, під час якого було зроблено недвозначний сигнал: надмірне зниження цін на електромобілі шкодить стабільності галузі й може мати довгострокові негативні наслідки для всієї економіки.
Уряд, як стверджують китайські ЗМІ, не зацікавлений у тому, щоб внутрішній ринок електромобілів перетворився на арену безконтрольної конкуренції, де основним інструментом боротьби за покупця є лише зниження цін. Зокрема, представники центральної влади звернули увагу на агресивну цінову політику компанії BYD, яка наприкінці травня 2025 року ініціювала новий етап боротьби за споживача, що призвело до чергового витка так званої «цінової війни». Така ситуація змусила Пекін втрутитися й закликати гравців ринку до самообмеження.
Як повідомляє видання CNBC, у Китаї дедалі популярнішим стає термін «інволюція» у контексті внутрішньої конкуренції - явище, коли галузь, замість прогресу, деградує внаслідок постійної гонитви за нижчими цінами без зростання якості чи інновацій. Цей термін уже звучав на найвищому рівні: прем'єр Держради КНР Лі Цян у березні 2025 року в офіційному звіті прямо закликав уникати «інволюційної конкуренції», яка, за його словами, підриває стабільність ринку та стримує розвиток. Але навіть після цього, наприкінці весни, новий етап цінового протистояння змусив уряд перейти від слів до спроб регулювання.
Попри критику на адресу BYD, реальні важелі впливу на ситуацію в уряду поки що обмежені. Представники влади офіційно визнають, що поточний стан ринку - наслідок значного надлишку виробничих потужностей у країні, а також зниження глобального попиту на китайські електромобілі, які активно експортуються. За даними видання Bloomberg, державні органи все активніше натякають на можливість запровадження нових механізмів контролю або регулювання галузі, щоб повернути її до «здорової та добросовісної конкуренції».
У своїй заяві офіційне видання Комуністичної партії Китаю підкреслило, що у цінових війнах не буває переможців. Схожу риторику використовує і Міністерство промисловості, яке заявило про готовність втрутитися заради стабілізації ринку та усунення ризиків довготривалих збитків для всієї галузі. Водночас низка аналітиків вважає, що найгостріша фаза протистояння ще попереду.
Експерти вказують на те, що навіть на тлі урядових попереджень виробники продовжують діяти в умовах високої конкуренції та обмеженого внутрішнього попиту. Аналітик Китайської асоціації автодилерів Чжун Ши наголосив, що на практиці зробити щось із «вільною конкуренцією» дуже складно, оскільки ринок уже давно вийшов із-під централізованого контролю. Більше того, він звертає увагу на нове явище - появу в автосалонах електромобілів із нульовим пробігом, які вже формально вважаються «вживаними», але ще не були зареєстровані. Це свідчить про надлишкову пропозицію й нестачу реального попиту, що лише поглиблює хаос.
Керівник компанії Great Wall Вей Цзяньцзюнь також підтвердив, що ситуація на ринку є тривожною: без ефективного державного регулювання хаотична конкуренція може перетворити одну з найперспективніших галузей китайської економіки на приклад структурного краху. На цьому тлі в середовищі китайських автовиробників посилюються очікування на державні дії - або у формі нових стандартів, або через податкові чи інвестиційні важелі, які могли б стримати надмірне зниження цін і стабілізувати внутрішній попит.