Експерти Інституту досліджень авторинку встановили зв'язок цін на скраплену пропан-бутанову суміш, які торік досить сильно змінювалися (і досі не повернулися до потенційно-мінімальних значень), та динаміки інсталяцій газобалонного обладнання (ГБО). Адже попит на цю послугу цілком може залежати від цін на LPG.
Статистика встановлення ГБО
Числа, які будуть наведені далі, стосуються офіційних перереєстрацій сервісними центрами МВС транспортних засобів, котрі були переобладнані для роботи на двох видах пального - бензині та газі. Отже, загалом впродовж 2023 року відбулося 37,8 тис. таких операцій, з чого 36,7 тис. - щодо легкових автомобілів.
Так тому, що парк вантажних машин або автобусів з бензиновими двигунами фактично вичерпаний, у розумінні що встановлення ГБО актуальне для таких ТЗ, випущених понад 15-20 років тому, і більшість з тих, що перебувають в експлуатації вже були переобладнані. Більш сучасні ТЗ цих груп переважно оснащені дизельними двигунами, й не потребують ГБО. Попит на переобладнання залишається переважно для легкових авто, з двигунами без прямого впорскування бензину та турбонаддуву.
Щомісяця сумарно для всіх видів ТЗ торік відбувалося від 2 тис. (у січні) до майже 4 тисяч (у серпні-вересні) переобладнань для роботи двигуна на газовій суміші. З різким зменшенням, до 1,6 тис. у грудні. Середнє місячне значення для 2023 року склало 3,1 тис.
Ціна «газу» та обсяги переобладнань
Найкраще зв'язок між ціною на скраплений газ та поденну кількість перереєстрацій ТЗ для роботи двигунів на газі видно на діаграмі. На початку року спостерігались порівняно невеликі обсяги інсталяцій ГБО, далі (коли почалося підвищення роздрібних цін на АЗС на бензин) кількість переобладнань почала збільшуватися. І так тривало до листопада. Фактично - падіння темпів почалося раніше, оскільки між фактичним переобладнанням автомобіля ще є сертифікація та, власне, перереєстрація (яка відображена на діаграмі), що призводить до появи часового проміжку в 1-2 тижні, або й більше, якщо в СЦ МВС бракує вільних годин для запису відвідувачів.
Отже, опираючись на наведені вище дані, можна констатувати наступне: підвищення роздрібної ціни на LPG понад 30 грн/л призводить до істотного зменшення кількості переобладнань автомобілів для роботи їхніх двигунів на скрапленому газі. Зрозуміло, що причина в суттєвому зменшенні економії та збільшенні часу, необхідному для настання окупності газової установки та витрат на її реєстрацію.
Які прогнози «у ближньому світлі»?
Оскільки, як щойно було доведено, існує пряма залежність між ціною на «автогаз» та обсягами інсталяцій ГБО, автомобілістам, а також учасникам ринку, які надають послуги з переобладнання автомобілів «на газ», цікаво дізнатися, які ціни можна очікувати на цей вид пального найближчим часом. Щоб дізнатися це, ми звернулися до Олександра Сіренка, аналітика профільної аґенції «НафтоРинок».
Ось пряма мова експерта: «Після високих і рекордних цін в листопаді 2023 р. в опті та роздробі ринок пішов донизу. За національною традицією, опт просів миттєво (для розуміння - зараз на аукціонах газ продається по 36 000 грн/т, або 19,0 грн/л), натомість на АЗС не така шалена динаміка: ціни зупинилися на відмітці 26-27 грн/л.
Хоча, якщо взяти стандартну націнку минулого року 2-3 грн, можна б було очікувати 23 грн/л на АЗС. З іншої сторони ми спостерігаємо наднизькі обсяги імпорту газу: 1,6 тис. т на добу в порівнянні з середніми 3,0 тис. т на добу для нормальної роботи ринку. На цінах низьке постачання поки не відобразилось, але все може дуже стрімко змінитись, і споживач не встигне побачити цінове «дно» на стелах АЗС».