Як змінювався ринок прокату автомобілів в Україні

Як змінювався ринок прокату автомобілів в Україні

26 березня 2023
0
Інформація розміщена на правах реклами або надана партнерами:

Прокат автомобілів більше про туризм, подорожі, відпочинок і розваги. Трохи менше він про поломку автомобіля, заміну авто. Зазначимо, що туризм - це високо маржинальна прибутковість прокату автомобілів, а от підмінні авто, міські переміщення - це вже третій розряд, а другий займають відрядження та довгострокові оренди, які конкурують з лізингом.

«АвтоОренда» вирішила провести аналіз ринку прокату автомобілів в Києві та Україні з 2006 року по 2022 рік, та показати стадії, піки і падіння ринку з урахуванням воєнного часу.

2006 - 2008 - період бурхливого зростання прокату автомобілів в Україні

Незважаючи на те, що прокат авто в Україні виник ще наприкінці 90-х, з приходом франшиз іноземних компаній, пік прокату автомобілів припадає на 2006-2008 роки. У цей період виникає багато місцевих операторів, кредитування стає доступним, а ціни б'ють усі рекорди.

Фахівці компанії «АвтоОренда» з Київа проаналізували ціни цього періоду і були просто здивовані. Наприклад, Daewoo Lanos з кондиціонером, здавався за 40 доларів на добу при місячній оренді, а на 1 день орендована машина могла обійтися в 46-48, іноді навіть у 50 доларів. Курс гривні дозволяв це робити, адже 1 долар коштував лише 4,5 грн. Українська економіка була наповнена дешевими грошима, які роздавалися за 9-12% річних.

Зазначимо, що це був найбільш вдалий період в історії прокату авто в Україні.

2008 - 2009 - перша криза

На цей період припадає перший обвал ринку оренди авто. Долар штормить, і тут ми спостерігаємо злети від 6 до 12 грн за 1 долар США. Уряд України вводить обмежувальні заходи, дотує банки, але долар стабілізують на позначці 8 грн за 1 долар.

Прокат авто отримує кілька ударів:

  1. Доступ до кредитних ресурсів закритий.
  2. Кредитні ресурси сильно подорожчали.
  3. Платіжна спроможність населення впала.
  4. Ціни у валюті пішли вниз, а в гривні полізли вгору.

Lanos, який раніше ми бачили за 40-50 доларів США на день, починає коштувати 23-30 доларів при місячній оренді і всього, до 35 доларів при добовій. При цьому ціна автомобіля у валюті не змінилася, він коштує все ті ж 10 000+ доларів, залежно від комплектації.

На цій стадії банкрутують і зникають деякі компанії, міжнародники продаються або йдуть з ринку, змінюють керівництво і стратегію.

2010 - 2014 економіка одужує

Після кожної кризи, настає «відлига», так було і після 2008-2009 років. Зауважимо лише те, що валютних цін 2006-2007 року в прокаті авто ми вже ніколи не побачимо, тобто до 2023 року ціни на послуги ніколи не досягнуть рівня цін 2006 року.

Ті, хто прожив кризу, посилилися, вижили і навіть зміцніли. У 2011-2012 починають з'являтися і нові гравці. Ланоси поступово йдуть з парків прокату авто, майже назавжди, в бюджет класі їх замінюють незнищенними Dacia, а після, Renault Logan.

Тенденції ринку до першої війни з Росією

Якщо загалом говорити про період оренди автомобілів з 2006 до 2014 року, то цей період можна охарактеризувати наявністю туристів, активним пересуванням, незважаючи на кризи та цінові провали. Активне споживання послуги в основному припадало на великі міста: Київ, Дніпро, Львів, Донецьк, Сімферополь.

Патерни використання були дуже прості:

  1. Місцеві люди, що не мають машини.
  2. Місцеві люди, у кого поламався автомобіль.
  3. Місцеві подорожі.
  4. Росіяни - 80% від потоку туристів.
  5. Інші іноземці - 20% від потоку туристів у прокаті авто.

2014 рік - перша війна Україна - Росія

Період досить важкий. Росія захоплює Крим, Донецьк і Луганськ.

Прокат відрізняється тим, що втрачає чудовий Кримський потік, який був сезонним, але давав хорошу виручку влітку. Ринок захоплює Росія в прямому і переносному сенсах. Українські компанії залишають півострів, але деякий бізнес все ж йде під російський контроль.

Прокат авто у Донецьку був швидкозростаючим ринком, але на момент війни зупиняється повністю, аеропорт, який забезпечував ключовий потік, зруйнований.

Луганськ, на відміну від Донецька, не мав значного попиту на оренду, тут не було великого аеропорту, тому ринок не розвинувся ні під час війни, ні після.

Ринок України просідає на 30-40% через втрати регіонів, до всього ще на 40% просідає через саму війну. Додає труднощів зростання валюти до 23-25 грн. за 1 долар.

2015 - 2017 роки - відлига на ринку прокату

Незважаючи на всі негативні обставини, ринок прокату починає набирати обертів з 2015 року. Люди підлаштовуються під умови війни, починають їздити. Ринок сильно зростає в західних регіонах України. Все більше українців починає відвідувати Львів. Львівські офіси прокату авто набирають популярності.

Ринок змінив своє обличчя, тепер машини напрокат беруть переважно українці. Іноземці нечисленні, і більшість із них - турки. Кількість днів оренди скорочується, як і чеки. Більше не спостерігаємо ту кількість днів оренди, яка була до 2014 року.

Незважаючи на курсові проблеми, оренда потроху стабілізується, але, якщо порівняти з графіком із 2006 року, ринок усе одно став меншим.

2018 - 2021 нові виклики

Кредитування повертається, економіка знову зростає, щоправда туристів не побільшало, а поїздок до Криму все немає. Проте популярними стають курортні поїздки на Азовське море або в Одесу, залишається прокат у Києві та найближчих областях, прокатні машини часто займають парковки у великих аеропортах, але регіони обмежені та ринок все одно не той.

Виникає конкуренція класичному прокату у вигляді каршерінгу, лізинг стає доступнішим і відбувається поступовий розвиток.

2022 рік - друга війна в Україні з Росією

Ринок летить вниз майже на 100%. Ніхто не очікував такої війни, і доводиться підлаштовуватися під більш жорсткі умови.

Деякі компанії, наприклад, такі як АвтоАренда або сервіс каршерингу Getmancar, надають свої автомобілі для евакуації в більш безпечні регіони за символічними тарифами. У столиці така евакуація дала змогу десяткам родин, які не мають власної автівки, виїхати і врятувати собі життя.

Прокат завмирає, надовго зупиняється в Харкові, Одесі, основними клієнтами тепер стають військові, що приїжджають на побувку і беруть автомобіль на 1-2 дні. Туристів немає. Репортери - небажані клієнти, адже вони будують свої маршрути через найгарячіші точки і небезпечні території. Ризики ракетних обстрілів зростають, і українці економлять гроші, зараз точно не до подорожей.

Майбутнє

Дуже скоро ми напишемо про зростання ринку, про те, що закінчилася війна.

Ця інформація надана фахівцями Київської компанії з оренди авто «АвтоОренда».

Далі буде...

Джерело: «АвтоОренда»

Обговорення новини

Коментарів поки ніхто не залишив. Станьте першим!

Потрібна авторизація

Вхід | Реєстрація