Знак з буквою «Н» кардинально змінив дорожній рух в одній країні

Знак з буквою «Н» кардинально змінив дорожній рух в одній країні

02 січня 2025
0

Знак з буквою «Н» корінним чином змінив організацію дорожнього руху у Швеції. Він роками не давав багатьом водіям спати вночі, але «День Н» настав. І нічого, в першу добу через той гармидер по всій країні сталося всього 156 незначних ДТП.

Цей знак вказував одне - «Перелаштуйся на правосторонній рух». Жовта літера H в курсивному виконанні шрифту на чорному тлі шестикутного ромбоподібного знака не інформувала, а попереджала. Його, як через перехід з лівостороннього на правосторонній рух в 1967 році запровадила Швеція, згадують у moto.pl.

Це було революційне рішення уряду, з нагоди чого навіть відбувся референдум. Водії буди проти. У 1955 році за збереження лівостороннього руху проголосувало 83% виборців. Однак і влада здаватися не хотіла.

На той час у Швеції було зареєстровано 1 976 248 транспортних засобів, водії яких до лівостороннього руху звикли. В сусідніх країнах (включаючи Норвегію й Фінляндію) та континентальній Європі діяв правосторонній рух.

Понад 90 відсотків шведів мали автомобілі зі звичним нам лівим кермом. Особливістю шведського лівостороннього руху було те, що водії сиділи з лівого боку автомобіля, попри те, що рух був ліворуч!

На відміну від Великої Британії, де люди також їздять ліворуч, а кермо праворуч, у Швеції автомобілі переважно продавалися з кермом з лівого боку. Так що перехід на нові норми навіть вважався безпечнішим у водінні транспорту.

Однак неминучі логістичні проблеми все-таки очікувалися. Уряд наводив різні аргументи на користь змін і роками проводив роз'яснювальну роботу, готував водіїв до нововведення. А ті не вірили, боялися нового.

Зрештою, за чотири роки до офіційних змін уряд запровадив інформаційну кампанію серед населення. В хід пішла реклама, нанесення нової дорожньої розмітки, роздача пам'ятних матеріалів. Окрім жовто-чорної таблички, з'явилася синьо-біла наклейка на скло, деяка інша поліграфічна продукція.

Задля цього було видруковано підручник від державної комісії з правостороннього руху. Він за обсягом мав лише 32 сторінки. Перехід на правосторонній рух відбувся у недільний день 3 вересня 1967 року. У брошурі людей закликають: «Прочитайте брошуру - збережіть її - прочитайте ще раз!»

Це сталося 3 вересня 1967 року о 05:00. Десятьма хвилинами раніше весь транспорт змушений був зупинитися і переїхати на правий бік. О 5:00 ранку правосторонній рух нарешті відкрили по радіо.

Той вересневий день шведи називали «Dagen H» або «Hoger Dag», тобто «День H» та «Правильний день». Знаки з буквою «Н», тобто правий, стояли повсюди й попереджали водіїв, що їм слід рухатися правою смугою, тобто перейти з лівого боку дороги на правий.

До речі, щоб безпечно зустріти «День H», необхідно було оновити приблизно 360 000 дорожніх знаків у країні, більшість із них довелося змінити за день до нововведення. З цією метою було мобілізовано місцевий персонал і війська, робота велася по всій країні.

За статистичними даними, у перший день дії цього знаку сталося з цього приводу 157 зіткнень. Однак поступово водії почали звикати до нового у вже за кілька місяців адаптувалися до стандартів сусідів з континентальної Європи.

Знаки попередження з буквою «Н» ще деякий час стояли на дорогах, попереджаючи водіїв про нові норми ПДР, але згодом їх без поспіху зняли.

Через рік після Швеції Ісландія також перейшла на правий рух, а в 1970-х колишні британські колонії, включаючи Гану та Нігерію, перейшли зліва направо, щоб бути більш схожими на своїх сусідів у Західній Африці.

В цій темі є один помітний виняток: у 2009 році острівна республіка Самоа зробила протилежне - там перейшли від правого руху, як і більшість у світі, на лівосторонній.

Таким чином Самоа зрівнялася з трьома найближчими великими економіками - Австралією, Новою Зеландією та Японією, де рухаються ліворуч. Це дозволило їм імпортувати вживані автомобілі з Японії, що є одним із найдешевших ринків вживаних автомобілів у світі.

Джерело: 24tv.ua
Фото: 99percentinvisible.org

Обговорення новини

Коментарів поки ніхто не залишив. Станьте першим!

Потрібна авторизація

Вхід | Реєстрація