Китайський мільярдер Лі Шуфу, який стоїть за одним із найбільших автомобільних конгломератів світу, посилює зусилля з реструктуризації своєї імперії. Його компанія Geely Holding Group Co. оголосила про намір повністю викупити контроль над брендом електромобілів преміум-класу Zeekr, який раніше був частково виведений на публічні торги в США. Geely вже володіє значною часткою в компанії, але наразі пропонує придбати всі залишкові акції Zeekr Intelligent Technology Holding Ltd., які ще знаходяться в руках приватних інвесторів. Запропонована ціна становить $2,566 за акцію або $25,66 за американську депозитарну акцію (ADS), що передбачає премію близько 14% до вартості на момент останнього біржового закриття. Якщо угоду буде завершено, ринкова оцінка компанії сягне приблизно 6,4 мільярда доларів США.
Цей крок є частиною масштабної стратегії консолідації, яку Лі Шуфу просуває в межах Geely, прагнучи адаптувати бізнес до нових викликів, що виникли на тлі загострення торговельних протиріч між Китаєм і Заходом, а також в умовах посилення цінового тиску на ринку електромобілів у самій КНР. Ситуація в галузі стала особливо напруженою через агресивну цінову конкуренцію, спричинену як активністю внутрішніх гравців, таких як BYD, так і нестабільністю міжнародних ланцюгів постачання, що торкнулася й китайських автовиробників.
На тлі цих процесів Zeekr, який торік здійснив одну з найбільших біржових появ серед китайських компаній у США за останні роки, поступово інтегрується в загальну структуру Geely. Зокрема, нещодавно Zeekr було об'єднано з іншим брендом Geely – Lynk&Co, який також спеціалізується на виробництві так званих «розумних» автомобілів. Таке рішення покликане зменшити дублювання функцій у межах холдингу та забезпечити ефективніше використання технологічних і виробничих ресурсів.
У контексті запропонованої угоди, інвесторам надано вибір між отриманням грошової компенсації або обміном акцій Zeekr на нові акції компанії за співвідношенням 1 до 1,23. Це співвідношення базується на середньозваженій ціні однієї акції у розмірі 16,14 гонконгських доларів за останній період торгів. Такий підхід має на меті забезпечити привабливі умови як для акціонерів, що прагнуть отримати готівку, так і для тих, хто зацікавлений у подальшій участі в бізнесі Geely через нову емітовану частку.
Рішення про приватизацію Zeekr стало логічним продовженням стратегії Лі Шуфу, яка передбачає перехід від експансії до концентрації зусиль на ключових активах. Після понад десяти років активного розширення, протягом яких Geely придбала відомі західні бренди, включно з Volvo Car AB та британською Lotus, компанія зміщує фокус на внутрішні ринки та консолідацію активів з високим потенціалом синергії. У період, коли світова автомобільна індустрія переживає черговий етап технологічного оновлення, зокрема в сегменті електротранспорту, Geely прагне адаптуватися не лише до зовнішньої конкуренції, але й до внутрішньої динаміки, де вже домінують гіганти на кшталт BYD, що активно завойовує частку ринку.
Рішення зосередити управління Zeekr безпосередньо в межах холдингу є спробою підвищити оперативну ефективність, спростити управлінські процеси й забезпечити більшу узгодженість технологічного розвитку всередині групи. При цьому важливо, що попри своє американське лістування, Zeekr залишається типовим прикладом сучасного китайського технологічного бренду, який дедалі більше орієнтується на локальне позиціонування та конкурентну боротьбу всередині КНР.
У разі успішного завершення угоди Zeekr фактично повернеться до статусу приватної компанії під контролем Geely, що відкриє нові можливості для гнучкішої трансформації, не пов'язаної з вимогами публічного фондового ринку США. Водночас цей крок буде черговим сигналом щодо відчутної зміни стратегії великих китайських корпорацій у відповідь на глобальну геоекономічну нестабільність і трансформацію автомобільного сектору.