Відносно рівна статистична картина українського авторинку у квітні змінилася на нетипове зростання обсягів в окремих його частинах. У травні цей процес був ще більш помітний. Насамперед у сегменті перепродажів легковиків на внутрішньому ринку, дещо зросли внутрішні перепродажі електромобілів (хоч за поточних обставин цього не мало б відбутися), подібна ситуація в сегменті малої комерційної техніки (LCV), а також у групі вантажівок.
Вивчаючи картину ринку детальніше, експерти ІДА зафіксували стрімке зростання обсягів у ще кількох сегментах авторинку. І про них варто поговорити детальніше.
Але спершу про ті частини ринку, обсяги яких не зросли - це імпорт вживаних транспортних засобів (усіх типів) та продажі нових. Тут статистична картина цілком звичайна, з коливанням кількості ТЗ з місяця в місяць у природних межах. Мототранспорт до уваги не братимемо, оскільки торги двоколісними сильно залежні від сезонності (а подекуди й річного клімату).
Навіщо наведені ці дві діаграми? Вони слугують індикатором того, що не відбулося зростання всього авторинку, у розумінні дійсного збільшення кількості товарних операцій. Бо якби це було так, було б куплено більше імпортованих та нових автомобілів.
Натомість переоформлення легковиків, мотоциклів та мопедів (ці три категорії узяті спеціально, оскільки поки лише їх можна переоформлювати у застосунку Дія) у квітні-травні істотно збільшилися. Подібно як і в інших сегментах, згаданих на початку статті.
Ось ще одна частина ринку - дарування транспорту. Навіть без наведення числових значень, видно наскільки зросла кількість подарованих офіційно ТЗ у 4 та 5 місяці поточного року. Для порівняння, за травень подаровано утричі більше ТЗ, ніж за весь минулий 2023 рік.
Далі слід оглянути доволі специфічну послугу, яку надають ТЦС МВС - зняття ТЗ з обліку у зв'язку з його вибракуванням. Цю операцію переважно замовляють тоді, коли автомобіль через старість й цілковиту втрату запасу ресурсу не може далі виконувати свої функції, або ж був знищений в ДТП чи внаслідок інших причин (пожежі, повені, вибуху тощо).
Однак попри те, що ця послуга фактично не має нічого спільного з перепродажем чи даруванням, все ж обсяги її замовлень теж зросли синхронно з тими, які ми розглядаємо тут.
То в чому ж причина? Вона тут одна, спільна, і вже була раніше озвучена аналітиками Інституту досліджень авторинку - набуття чинності новим законом про мобілізацію, який передбачає можливість вилучення транспортних засобів на оборонні потреби у тих власників, які мають більше ніж одну машину.
Відповідно це спричинило масовий наплив автовласників у територіальні сервісні центри МВС (та більш активне користування продажем авто в застосунку Дія) щоб переоформити свої ТЗ на інших осіб (здебільшого - членів сімей чи родини), щоб врешті мати зареєстрованим на себе не більше, ніж один транспортний засіб.
Щодо дарування - цей спосіб використовується як альтернативний до переоформлення (перепродажу) на нового власника. За деяких умов (визначених Податковим кодексом, ст. 174) у разі використання дарування податок (який стягується при продажу другого чи більше ТЗ протягом року) не застосовується.
Окремого коментаря потребує питання з вибракуванням - чому автовласники занепокоїлися неробочими автомобілями та поспішають їх зняти з обліку? Насамперед з тієї ж причини, яка спонукає переоформлювати ТЗ на інших осіб - щоб не мати два ТЗ і більше, зареєстрованих на себе.
Ще одна причина популярності вибракувань - старі продажі «по довіреності» або передачею свідоцтва про реєстрацію. Машина могла змінити ще певне число власників, але юридично належить тому, чиє прізвище зазначене в СПР. Відповідно це ускладнює можливість дійти до формату «1 ТЗ на 1 особу». Тому частина таких юридичних (але вже не фактичних) власників, особливо ті, хто втратив контакти до фактичного власника, або ж вони є, але той відмовляється оформити авто на себе, застосовують вибракування.
Один абзац в законі - і тисячі «переписаних», подарованих та знятих з обліку назавжди автомобілів.
При цьому фактичні обсяги ринку, вважають експерти Інституту досліджень авторинку, не зросли - адже немає жодних передумов (закінчення війни, демобілізація, збільшення купівельної спроможності громадян, зниження курсу валюти тощо) для того, аби це відбулося. І навіть навпаки - є низка факторів, які гальмують розвиток українського авторинку. Як зовнішніх, так і внутрішніх, які обмежують або роблять економічно недоцільними певні операції. А щодо статистики - то у «чистому» вигляді, скоріш за все, ми її побачимо вже після закінчення ажіотажу з переоформленням «зайвого» транспорту, ймовірно, у найближчі місяці.