Часто футуристичні суперкари та модельної зовнішності красуні біля них, затьмарюють тверезу оцінку автошоу світового рівня, яким безумовно був нещодавно завершений Шанхайський автосалон. AUTO-Consulting спробував розібратися в основних тенденція сучасного автопрому: куди ми йдемо та чого очікувати?
Автовиробники по різному намагалися справити фурор на автосалоні в Шанхаї. Деякі хвалилися функціями автомобільних караоке-систем та 3D-панелей приладів, інші встановлювали кришталеву кулю замість важеля коробки передач - конкуренція за покупця на найбільшому автомобільному ринку світу загострюється. Рівень «гравців» теж зростає. Тож світові тренди тепер походять саме звідси.
Ріст середньої довжини пробігу
Навіть найбільш доступні електрокари вже фактично не дозволяють собі виходити на ринок з пробігом менше 200 км. Хіба що найменші та найдешевші з них. Наведемо кілька прикладів в середньому за ціною класі.
BYD Han EV має мотор спереду (222 к.с., 330 Нм) і батарею ємністю 65 кіловат-годин, що забезпечує пробіг на одній зарядці до 506 кілометрів за NEDC. Наступна версія має акумулятор на 76,8 кіловат-години: її далекобійність - 550 кілометрів. Пара двигунів (494 сили і 680 Нм) розганяє топ-версію до сотні за 3,9 секунди, а далекобійність без підзарядки досягає 605 кілометрів. Крім того, автомобіль може похвалитися зв'язком 5G і автопілотом DiPilot з можливістю самонавчання.
Xpeng P7 перевершує Tesla Model S за далекобійністю, а обходиться китайцям удвічі або навіть утричі дешевше. Довжина становить трохи менше п'яти метрів, а відстань між осями - рівно три метри. Привід - задній або повний, ємність акумуляторів - 70,8 або 80,9 кіловат-години. Заповнення енергозапасу з 30 до 80 відсотків від спеціальних станцій потребуватиме близько півгодини, а пробіг без підзарядки складе 568-706 кілометрів. Tesla Model S Long Range Plus долає не більше 627 кілометрів.
Nio ET7 вже серед рекордсменів за пробігом. Цей електричний седан є флагманом бренду. Довжина автомобіля перевищує п'ять метрів, а відстань між осями становить понад три метри. Топовий акумулятор ємністю 150 кіловат-годин дозволяє проїхати на одному заряді понад тисячу кілометрів. Однак перші покупці обирали між батареями на 70 і 100 кіловат-годин із запасом ходу 500 і 700 кілометрів відповідно. Акумулятори можна не купувати, а орендувати. При цьому запропонована швидка заміна: на спеціальних станціях процес займе менше трьох хвилин. Спереду розміщений 245-сильний мотор, ззаду - 408-сильний. Разом - 653 сили і 850 Нм, а набір першої сотні займає 3,9 секунди. У комплектацію входять мультиконтурні сидіння з вентиляцією, обігрівом та масажем, акустика з 23 динаміками, адаптивна пневмопідвіска, віртуальна «приборка» і мультимедійка з 12,8-дюймовим екраном. Автопілот покладається на радар, лідар, 11 камер, 33 датчики і потужний комп'ютер.
Просторі салони автономних електрокарів
Китайська компанія DiDi (аналог нашого таксі «Уклон») представила концепт автономного таксі DiDi Neuron з великим внутрішнім простором і сидіннями, розташованими один навпроти одного. Він також має роботизовані руки, які допомагають піднімати багаж.
Didi Neuron буде повністю автономним: у машині не передбачено місця для водія. Електрокар завдовжки 4,5 м обладнаний вісьмома камерами, а в салоні встановлено екран із відеоіграми. За інформацією Bloomberg, роботаксі розроблено у співпраці з виробниками електрокарів, але з якими конкретно, компанія не вказує.
Didi також представила високоточний лідар Beiyao і обчислювальну платформу під назвою Orca. Як заявив Мен Сін, голова підрозділу автономного водіння Didi, у Китаї зберігаються проблеми з апаратним забезпеченням і ланцюжками поставок, і мета Didi на найближчі роки - щоб 90% компонентів її майбутніх робомобілів виробляли всередині країни. Дата запуску в серію - 2025 рік.
Компонуванням салону Voyah i-Cozy нагадує Hongqi E-LS, хіба що сидінь чотири, а не три. У машини немає ні керма, ні педалей, тому пасажирам залишається тільки захоплюватися, з якою витонченістю в інтер'єрі переплітається китайська естетика і технології майбутнього. Практично всю ширину передньої панелі концепту займає дисплей. Перед ним - ящик для речей, або щось на кшталт того, в який поміститься дрібничка, сумочки, пляшки і багато іншого.
Звісно, подібним простором можуть похвалитись лише концепти повністю автономні електрокари, яким непотрібні кермо та педалі. Щоправда це перспектива не найближчих років, а може десятиліття.
Автомобіль як місце для спілкування та споживання контенту
На першій настільки масштабній виставці в Китаї, що відбулася після завершення карантину через COVID-19, виробник електромобілів преміум-класу Zeekr, що належить холдингу Zhejiang Geely Holding Group, продемонстрував, що його нещодавно випущений позашляховик моделі X має сидіння, які можуть масажувати пасажирів.
Багато інших китайських брендів хизувались сенсорними екранами на панелі приладів, які дозволяють користувачам співати караоке або грати в ігри на ходу - популярні заняття для споживачів на ринку, де спритні місцеві автовиробники потіснили традиційні західні бренди, які колись домінували.
Genesis - преміальний бренд авто-гіганта Hyundai, відносний новачок на китайському ринку, встановив кришталеву кулю на центральній консолі моделі GV60 EV і вона таки привернула увагу до себе. «Сфера», як називають її творці, загоряється, коли автомобіль починає рухатись, даючи водію за кермом візуальний сигнал замість традиційного шуму двигуна, відсутнього в електромобілях, а також може використовуватися для перемикання передач.
Популярний розробник движків для відеоігор компанія Unity показала, як вона допомагає таким компаніям як Li Auto трансформувати дисплей панелі приладів в 3D-ігровий інтерфейс, а також представила на автосалоні свою версію кокпіта майбутнього.
Зовнішні та внутрішні екрани
Polestar, виробник електромобілів преміум-класу, заснований компаніями Volvo та Geely, представив купе Polestar 4, яке буде запущено у виробництво наприкінці цього року, в якому повністю відмовляються від заднього скла, натомість покладаючись на HD-камери, встановлені на даху, щоб показувати водіям, що знаходиться позаду них. За словами представників Polestar, ця функція максимізує видимість і простір для пасажирів на задньому сидінні автомобіля.
Мікрокросовер Baojun Yep зможе «спілкуватися» з іншими водіями. Електрокар отримав опцію Car-watch, невеликий дисплей на дверях багажника, що відображає попередження або просто смішні картинки. Продажі машини в Китаї почнуться наступного літа. За попередньою інформацією, коштуватиме Baojun Yep близько 100 тисяч юанів ($14 500).
У рух цього крихітку приводить 50-кіловатний електромотор (68 к.с., 140 Нм). Батарея ємністю 28,1 кіловат-години дає запас ходу в циклі CLTC трохи більше 300 кілометрів. Яскрава зовнішність Yep, без сумніву, приверне молодь, але ще у машини буде як мінімум одна незвичайна опція - Car-watch.
Назва повною мірою описує суть нововведення - це екран на дверях багажника, який нагадує Apple Watch. На нього можна вивести різні картинки, активні віджети і попереджувальні сигнали. «Ремінець» оформляється за бажанням - крім звичайного забарвлення в колір кузова є кілька варіантів забарвлення.
Електрогіперкари
Yangwang - це новий висококласний суббренд від BYD, найбільшого виробника електромобілів у Китаї. Якщо рахувати гібриди, BYD нещодавно стала найбільшим продавцем електромобілів у світі. Наступний крок: захопити заможних покупців по всьому світу розкішними автомобілями під брендом Yangwang. Один з них - U9, суперкар, про який світ нещодавно дізнався, що він зможе танцювати, їздити на трьох колесах і відриватися від землі завдяки новій системі управління кузовом від BYD. Автомобіль оснащений системою живлення Yisifang, а президент BYD Ван Чуаньфу під час заходу зазначив, що BYD і бренд YangWang стануть першими, де BYD застосує свої провідні технології.
U9 може розганятися від 0 до 100 км/год за 2 секунди. Це вплинуло не лише на швидкість, як очікувано для суперкара, але й на безпеку та комфорт, оскільки команда дослідників BYD розробила «надзвичайно безпечну конструкцію кузова». Ціна не була оголошена, але BYD представила його як суперкар за «мільйон юанів», тож вона має становити близько $145 000.
Електрогіперкар Farnova Othello має долати на одній зарядці 600 кілометрів, розганятися до 420 кілометрів на годину і набирати першу сотню за 1,8 секунди, а третю - за 8,5 секунди. Очікувана вартість - 1,86 мільйона юанів (близько 300 000 доларів), але випуск почнеться лише наступного року, а тираж становитиме лише 200 одиниць. У виробництві допоможе фірма Qiantu Motors: продажі її першого електромобіля K50 стартували в 2018-му, і модель навіть користувалася непоганим попитом, але тепер справи у виробника йдуть не найкращим чином.
Бюджетні електрокари
Hongrui Xiaohu Tiger довжиною 3,4 м у чотиримісній версії (двомісна коротша за 3 метри) має лише 170 км на повній зарядці за циклом NEDC. У нього батарея ємністю лише 11,8 кВт.год та електродвигун потужністю всього 41 к.с. Тим не менше, малюк має об'єднану панель приладів з мультимедійним екраном, камера заднього огляду, АБС, пара подушок безпеки та датчик тиску в шинах. І коштує Xiaohu Tiger на місцевому ринку 29 900 юанів (біля $4330).
Dongfeng Nano Box - це китайський аналог Renault Kwid. У кросовера вузька діодна головна оптика, з'єднана хромованою смужкою, двоколірний кузов і частково приховані ручки дверей. Зарядний порт розташований у передній частині. Електродвигун видає близько 45 кінських сил і 125 Нм. Батарея ємністю 27,2 кіловат-години дає можливість проїхати на одному заряді до 331 кілометра. У двоколірному інтер'єрі - семидюймова «приборка» і 10-дюймовий тачскрін мультимедіасистеми, що розпізнає голос. Відмикати двері, а також керувати кондиціонером і ще деякими функціями можна за допомогою програми. Вартість від 65 700 до 71 700 юанів ($9500-10400).
Концерн BAIC вивів на ринок компактний електромобіль BAW Yuanbao. У «базі» 3,2-метрова машина забезпечена акумулятором ємністю 9,9 кіловат-години, що забезпечує 120 кілометрів запасу ходу, і електромотором (27 кінських сил, 85 Нм) на задній осі. У новинки діодна світлотехніка, багатофункціональне кермо, цифрові прилади і мультимедіасистема з семидюймовим екраном. За доплату запропоновані штучна шкіра в інтер'єрі, камери по колу, 10,25-дюймовий тачскрін, парктроніки, Wi-Fi, АБС, кліматична установка і подушки безпеки. Електрокар вважається чотиримісним, але вантажопідйомність становить лише три центнери, а задні сидіння і багажник не надто місткі. Вартість - 39 900 юанів ($5800).
Changan Lumin - 3,3-метровий електромобіль, який у Китаї коштує від 48 900 юанів ($7100). «Мультяшному» електрокару опціонально доступні дві подушки та «клімат», а 14-дюймові колеса - найбільші для цього сегмента в КНР. Мотор видає 41 кінську силу, а варіантів батарей три - ємністю від 12,9 до 38 кіловат-годин. Запас ходу - від 155 до 301 кілометра. У салоні - 10,2-дюймовий тачскрін мультимедіасистеми та віртуальні прилади.