У Китаї вперше успішно протестували прототип потужного роторного двигуна. Йдеться про модель R05E, розроблену дочірньою компанією автоконцерну Changan - Harbin Dongan Auto Engine. Перший запуск двигуна відбувся 19 грудня, повідомляє CarNewsChina.
Це перший у Китаї роторний двигун такого класу. Подія свідчить про зростання інтересу до цієї технології, але не для автомобілів, а насамперед для авіаційного застосування.
Роторні двигуни відрізняються від звичних поршневих меншою вагою та компактнішими розмірами. Вони можуть видавати більшу потужність на одиницю маси й працюють рівніше, з меншими шумами та вібраціями. Саме ці характеристики важливі для літальних апаратів, зокрема безпілотників.
Водночас така технологія має і слабкі місця - зокрема складність із довговічністю та герметичністю деталей.
За даними видання, двигун R05E має потужність 53 кВт (близько 71 к.с.) і може розкручуватися до 6500 обертів за хвилину.
Changan планує налагодити масове виробництво R05E до 2027 року. Основний ринок - так звана економіка низьких висот. Це комерційна діяльність у повітряному просторі на висоті до приблизно 1?000 метрів, зокрема польоти дронів та електричних літальних апаратів вертикального зльоту й посадки (eVTOL).
За прогнозами, до 2035 року цей сектор у Китаї може сягнути 3,5 трильйона юанів.
Двигун R05E має:
- алюмінієвий литий корпус;
- антифрикційне покриття з нанодіамантового композиту для зменшення втрат енергії;
- трикутний ротор із заокругленими краями;
- полегшений ексцентриковий вал і окрему систему балансування, що важливо для стабільної роботи в польоті.
R05E - лише частина ширшої програми. Компанія Dongan також працює над атмосферними та турбованими роторними двигунами для середніх і великих висот. Проєкти реалізують у співпраці з іншими компаніями, зокрема з підрозділом XPeng, який займається літаючими автомобілями.
Такі двигуни можуть використовуватися для різних типів безпілотників - наприклад, у логістиці або повітряній розвідці.
Також зазначається, що хоча Changan має спільне підприємство з Mazda - брендом, відомим своїми роторними двигунами, - японська компанія не бере участі в розробці R05E.
Розвиток подібних технологій показує, що авіаційна мобільність і дрони стають одним із ключових напрямів для великих автовиробників у найближчі роки.