Відносно рівна статистична картина українського авторинку, починаючи з квітня, змінилася на нетипове зростання обсягів в окремих його частинах. У травні цей процес був ще більш помітний. Насамперед у сегменті перепродажів легковиків на внутрішньому ринку, дещо зросли внутрішні перепродажі електромобілів (хоч за поточних обставин цього не мало б відбутися), подібна ситуація також спостерігається в сегменті малої комерційної техніки (LCV).
Вивчаючи картину ринку детальніше, експерти ІДА зафіксували стрімке зростання обсягів у ще кількох сегментах авторинку. І про них варто поговорити детальніше.
Але спершу про ті частини ринку, обсяги яких не зросли - це імпорт вживаних транспортних засобів (усіх типів) та продажі нових. Тут статистична картина цілком звичайна, з коливанням кількості ТЗ з місяця в місяць у природних межах. Мототранспорт до уваги не братимемо, оскільки торги двоколісними прямо залежні від сезонності (а подекуди й річного клімату).
Навіщо наведені ці дві діаграми? Вони слугують індикатором того, що не відбулося зростання всього авторинку, у розумінні дійсного збільшення кількості товарних операцій. Бо якби це було так, було б куплено більше імпортованих та нових транспортних засобів.
Натомість переоформлення легковиків, мотоциклів та мопедів (ці три категорії узяті спеціально, оскільки поки лише їх можна переоформлювати у застосунку Дія) у квітні-травні істотно збільшилися, після чого у червні майже повернулися до рівня, що фіксувався у першому кварталі.
Ще одна цікава для дослідження частина ринку - дарування транспорту. Навіть без наведення числових значень, видно наскільки зросла кількість подарованих офіційно ТЗ у 4 та 5 місяці поточного року. Поки обсяги такі, що у січні-березні подарунків більше, ніж за минулі півроку, а у квітні-червні (в рамках одного місяця) - більше, ніж за весь минулий 2023 рік.
Далі слід оглянути ще одну доволі специфічну послугу, яку надають ТЦС МВС - зняття ТЗ з обліку у зв'язку з його вибракуванням. Цю операцію переважно замовляють тоді, коли автомобіль через старість й цілковиту втрату запасу ресурсу не може далі виконувати свої функції, або ж був знищений в ДТП чи внаслідок інших причин (пожежі, повені, вибуху тощо).
Однак попри те, що ця послуга фактично не має нічого спільного з перепродажем чи даруванням, все ж обсяги її замовлень теж зростали синхронно з деякими із тих, які ми розглядаємо тут.
То в чому ж причина? Вона тут одна, спільна, і вже була раніше озвучена аналітиками Інституту досліджень авторинку - набуття чинності новим законом про мобілізацію, який передбачає потенційну можливість вилучення транспортних засобів на оборонні потреби у тих власників, які мають більше ніж одну машину.
Відповідно це спричинило масовий наплив автовласників у територіальні сервісні центри МВС (та більш активне користування продажем авто в застосунку Дія) щоб переоформити свої ТЗ на інших осіб (здебільшого - членів сімей чи родини), щоб врешті мати зареєстрованим на себе не більше, ніж один транспортний засіб.
Щодо дарування - цей спосіб використовується як альтернативний до переоформлення (перепродажу) на нового власника. За деяких умов (визначених Податковим кодексом, ст. 174) у разі використання дарування податок (який стягується при продажу другого чи більше ТЗ протягом року) не застосовується.
Окремого коментаря потребує питання з вибракуванням - чому автовласники занепокоїлися неробочими автомобілями та поспішають їх зняти з обліку? Насамперед з тієї ж причини, яка спонукає переоформлювати ТЗ на інших осіб - щоб не мати два ТЗ і більше, зареєстрованих на себе.
Ще одна причина популярності вибракувань - старі продажі «по довіреності» або передачею свідоцтва про реєстрацію. Машина могла змінити ще певне число власників, але юридично належить тому, чиє прізвище зазначене в СПР. Відповідно це ускладнює можливість дійти до формату «1 ТЗ на 1 особу». Тому частина таких юридичних (але вже не фактичних) власників, особливо ті, хто втратив контакти до фактичного власника, або ж вони є, але той відмовляється оформити авто на себе, вдаються до вибракування.
Один абзац в законі - і десятки тисяч «переписаних», подарованих та знятих з обліку назавжди автомобілів.
У червні спостерігається зменшення обсягів нетипових операцій для українського авторинку, проте досі на значно вищому за середній рівень залишаються кількість дарувань, вибракувань, а також (хоча й ближче до норми) переоформлених у ТСЦ або Дії автомобілів. Що свідчить про те, що досі в офіційній державній статистиці присутня чимала частина нетоварних операцій, спричинена згаданими вище обставинами.
Опираючись на те, що воєнний стан досі триває, купівельна спроможність громадян не зростає, курс долара США та євро змінився не на користь гривні, тобто є низка факторів, які гальмують розвиток українського авторинку, обсяг фактичних (товарних) операцій зрости не міг. Підрахунок кількості імпорту та продажів нових ТЗ підтверджують цю думку.
Відповідно, дійний обсяг вторинного ринку, за припущенням фахівців Інституту досліджень авторинку, зараз приблизно на 20% менший від чисел, які отримані в результаті загального обрахунку операцій зі зміни власника для кожного із сегментів вторинного авторинку. Зважаючи на тенденцію до повернення значень до середньорічних (якщо опиратися на зрізи 2023 року), можна припустити, що у найближчі місяць-два офіційна статистика відповідатиме кількості справжніх угод купівлі-продажу з мінімальною присутністю нетоварних «переписувань» автотранспорту.