Нафтогазова асоціація України (НАУ) пропонує вирівняти ставку акцизу на рівні 180 євро/1000 л для всіх моторних палив, а ПДВ залишити на рівні 7%, йдеться у прес-релізі профільного об'єднання.
Ця альтернатива, вважають представники НАУ, дозволить підвищити надходження до державного бюджету, уникнути значного підвищення цін і не допустити зростання нелегальних схем на ринку пального.
«На початку повномасштабної війни, щоб стабілізувати ситуацію на ринку пального й уникнути значного зростання цін на заправках, Верховна Рада скасувала акцизи на пальне, а ПДВ знизила з 20% до 7%. Уже у вересні того ж року Рада частково відновила акцизи - 100 євро/1000 літрів для бензину й ДП і 52 євро для автогазу», - нагадали у асоціації.
У НАУ зазначили, що саме «скрутки» з ПДВ призводили до найбільших втрат державного бюджету. За рахунок зниження ПДВ на пальне до 7% обсяг таких махінацій на ринку нафтопродуктів значно зменшився, проте із поверненням ПДВ до 20% із 1 липня очікується зростання фінансової привабливості «скруток», отже, їх загальний обсяг значно зросте. Акцизний податок на пальне, на відміну від ПДВ, держава адмініструє значно ефективніше.
За даними Консалтингової групи «А-95», після повернення податків на пальне до рівня лютого 2022 року бензин здорожчає на 11,2 грн/л (з 47,17 до 58,35 грн/л); ДП - на 7,7 грн/л (з 47,43 до 55,10 грн/л); LPG - на 2,6 грн/л (21,77 до 24,40 грн/л).
«Не важко передбачити, що заради економії власних коштів покупці пального масово переходитимуть до відвертих нелегалів, незважаючи на ризики від якості пального й загрозу для здоров’я і життя, які несе нелегальна АЗС», - повідомили у НАУ.
У результаті повернення ПДВ може привести до катастрофічних наслідків і звести нанівець усі зусилля, які держава доклала для детінізації паливного ринку.
«Нафтогазова асоціація України пропонує вирівняти ставку акцизу на рівні 180 євро за 1000 літрів для бензинів, дизельного палива й скрапленого газу, а ПДВ залишити на рівні 7%. Таким чином концепція балансування акцизної ставки замість підвищення ПДВ пройде майже непомітно для цін на бензин і ДП та із незначним здорожчанням скрапленого газу, який, залишившись удвічі дешевшим за бензин, збереже свою економічну привабливість для покупця. Така модель дозволить державі одержати навіть вищий рівень надходжень у бюджет, аніж вона планує отримати після повернення до повних ставок акцизів і ПДВ», - зазначили у НАУ.
В асоціації пояснили, що державі легше адмініструвати акцизний сбір, тому що від сплати акцизу набагато складніше ухилятись, ніж від сплати ПДВ.
«Таким чином від балансування ставки акцизу держава отримає необхідні їй податки, АЗС, що працюють легально, збережуть своїх клієнтів, а споживач отримає якісний продукт без суттєвого здорожчання», - вважають у НАУ.